Study programme 2021-2022Français
Special Methodology Seminar: French as a Foreign Language
Programme component of Graduate Certificate in Higher Education Pedagogy à la Faculty of Psychology and Education

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UP-U1-PEDENS-005-MOptional UEDREZE Wivine
  • BERRE Michel
  • GRAVET Catherine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français04500022.002nd term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
T-DIDA-012Specialised methodology of French as a Second Language030000Q250.00%
T-DIDA-020Specialized methodology of French as a Second Language (part 2)015000Q250.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
T-DIDA-012
  • Travaux pratiques
  • Travaux de laboratoire
  • Exercices de création et recherche en atelier
  • Projet sur ordinateur
  • Etudes de cas
  • Séminaires
T-DIDA-020
  • Séminaires

Mode of delivery

AAMode of delivery
T-DIDA-012
  • Mixed
T-DIDA-020
  • Mixed

Required Reading

AA
T-DIDA-012
T-DIDA-020

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
T-DIDA-012Not applicable
T-DIDA-020Not applicable

Recommended Reading

AA
T-DIDA-012
T-DIDA-020

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
T-DIDA-012Beacco J.-C., La didactique de la grammaire dans l'enseignement du français et des langues, Paris, Didier, 2010. 
Bertocchini P. et Costanzo E., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, Paris, Clé International, 2008.   
Cuq, J.-P. (dir.), Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde / ASDIFLE, Paris, Clé International, 2003.    
de Salins G.-D., Grammaire pour l'enseignement/apprentissage du FLE, Paris, Didier/Hatier, 1996.
Vigner G., La grammaire en FLE, Paris, Hachette, 2004 
Le français dans le Monde - collection Numéros spéciaux "Recherches et Applicatiuons".
T-DIDA-020Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
T-DIDA-012Not applicable
T-DIDA-020J-C. Beacco, S. Bouquet, R. Porquier (dir.), Niveau 2 pour le français. Textes et références. Didier, 2004. Voir Béacco,  "Une proposition de référentiel pour les compétences culturelles dans les enseignements des langues" p. 251-287.  M. Rioux, "Remarques sur la notion de culture en anthropologie" ds Revue d'histoire de l'Amérique française, IV,3, 1950. D. Coste, "Dépendant de la culture et non-dépendant de la culture. Stéréotypes et prototypes", ds 20 ans dans l'évolution de la didactique des langues 1968-1988. Hatier/didier, 1994. R. Lafayette (éd.), L'enseignement du français aux Etats-Unis. Didier, 1987. B. Köpeczi, Histoire de la culture hongroise. Corvina, 1994.  

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
T-DIDA-012Authorized
T-DIDA-020Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 09/11/2020
Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be