Study programme 2023-2024Français
Innovation Management
Programme component of Master's in Computer Engineering and Management (CHARLEROI) (shift schedule) à la Faculty of Engineering

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UI-M1-IRIGIG-107-CCompulsory UEBETTE SébastienF113 - Management de l'Innovation Technologique
  • BETTE Sébastien
  • LECRON Fabian

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français365600099.002nd term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
I-MANA-121Marketing and Innovation3616000Q2
I-MANA-141Innovation Management Projects040000Q2

Overall mark : the assessments of each AA result in an overall mark for the UE.
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Imagine, design, develop, and implement conceptual models and computer solutions to address complex problems including decision-making, optimisation, management and production as part of a business innovation approach by integrating changing needs, contexts and issues (technical, economic, societal, ethical and environmental).
    • Identify complex problems to be solved and develop the specifications with the client by integrating needs, contexts and issues (technical, economic, societal, ethical and environmental).
    • On the basis of modelling, design a system or a strategy addressing the problem raised; evaluate them in light of various parameters of the specifications.
    • Deliver a solution selected in the form of diagrams, graphs, prototypes, software and/or digital models.
  • Mobilise a structured set of scientific knowledge and skills and specialised techniques in order to carry out computer and management engineering missions, using their expertise and adaptability.
    • Master and appropriately mobilise knowledge, models, methods and techniques specific to computer management engineering.
    • Analyse and model an innovative IT solution or a business strategy by critically selecting theories and methodological approaches (modelling, optimisation, algorithms, calculations), and taking into account multidisciplinary aspects.
  • Communicate and exchange information in a structured way - orally, graphically and in writing, in French and in one or more other languages - scientifically, culturally, technically and interpersonally, by adapting to the intended purpose and the relevant public.
    • Argue to and persuade customers, teachers and boards, both orally and in writing.
    • Select and use the written and oral communication methods and materials adapted to the intended purpose and the relevant public.

Learning Outcomes of UE


I-MANA-121
Questionner le rôle du Marketing face aux enjeux de socio-écologiques (enjeux climatiques, transitions socio-écologiques,...)
Comprendre les notions principales du Marketing stratégique et opérationnel et leurs outils
Mobiliser et intégrer dans une démarche de Markting Durable
Réaliser un plan Marketing
Analyser un plan Marketing 
Mener une analyse réflexive profonde sur l'aspect "Marketing Durable"

I-MANA-141
- Comprendre le processus de gestion innovante d'une entreprise
- Appliquer un processus de gestion innovante à un cas concret

UE Content: description and pedagogical relevance


I-MANA-121
Enjeux sociaux, enjeux écologiques, enjeux climatiques, enjeux de la biodiversité.
Rôle du Marketing, Marketing durable, valeur étendue, triple valeur.
Parties prenantes primaires et secondaires, internes et externes.
Rôle des clients (décideurs, acheteurs, prescripteurs et utilisateurs), comportements des utilisateurs face aux pratiques durables, consumer values.
Stratégie de Marketing Durable, engagement et raison d'être.
Marketing stratégique : segmentation, ciblage, positionnement.
Marketing opérationnel (4P): offre durable, distribution durable, prix durable, communiction durable.

I-MANA-141
Principes du management de l'innovation. Projet d'analyse d'une innovation dans l'entreprise au regard des principes du management de l'innovation.

Prior Experience

Not applicable

Type(s) and mode(s) of Q2 UE assessment

  • Oral examination - Remote
  • Written examination - Face-to-face
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online
  • Oral presentation - Remote
  • Graded assignment(s) - Remote

Q2 UE Assessment Comments


I-MANA-121
Les modalités d'évaluation seront détaillées lors des premières séances de l'AA. En particulier, l'évaluation comprend une partie de type "évaluation continue". Cétte évaluation nécessite donc une "participation active" de la part de l'étudiant (incluant par ailleurs un taux de participation minimum de 80%)   

Method of calculating the overall mark for the Q2 UE assessment

NOTE finale de l'UE: si l'étudiant obtient une note inférieure ou égale à 7/20 pour une des épreuves constituant la note de l'UE, la note de l'UE sera égale à la note la plus basse obtenue.Dans le cas contraire, la note de l'UE sera établie au prorata des crédits des AA.

Type(s) and mode(s) of Q3 UE assessment

  • Written examination - Face-to-face
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online
  • Oral examination - Remote
  • Oral presentation - Remote
  • Graded assignment(s) - Remote

Q3 UE Assessment Comments


I-MANA-121
Les modalités d'évaluation seront détaillées lors des premières séances de l'AA. En particulier, l'évaluation comprend une partie de type "évaluation continue". Cétte évaluation nécessite donc une "participation active" de la part de l'étudiant (incluant par ailleurs un taux de participation minimum de 80%)

Method of calculating the overall mark for the Q3 UE assessment

NOTE finale de l'UE: si l'étudiant obtient une note inférieure ou égale à 7/20 pour une des épreuves constituant la note de l'UE, la note de l'UE sera égale à la note la plus basse obtenue.Dans le cas contraire, la note de l'UE sera établie au prorata des crédits des AA.

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
I-MANA-121
  • Cours magistraux
  • Conférences
  • Ateliers et projets encadrés au sein de l'établissement
I-MANA-141
  • Cours magistraux
  • Ateliers et projets encadrés au sein de l'établissement

Mode of delivery

AAMode of delivery
I-MANA-121
  • Hybrid
I-MANA-141
  • Hybrid

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
I-MANA-121Work materials (MOOC, pdf, ppt, Excell files) are given to students during the semester
I-MANA-141Not applicable

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
I-MANA-121MARKETING MANAGEMENT; Kotler, Keller, Manceau; PEARSON 2015.
Marketing Durable; S. Dekhili, A. Merle, A. Ochs; PEARSON 2021.
I-MANA-141Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
I-MANA-121Not applicable
I-MANA-141Not applicable
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 15/05/2023
Date de dernière génération automatique de la page : 11/05/2024
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be