Study programme 2022-2023Français
Analysis and Design of Educational Systems
Programme component of Bachelor's in Psychology and Education: General (CHARLEROI) (shift schedule) à la Faculty of Psychology and Education

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UP-B3-BAGENE-021-CCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Sciences de l'enseignement et de la formation
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français151500044.002nd term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEEF-013Analysis and Design of Educational Systems1515000Q2100.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Understand the theoretical and methodological fundamentals in psychology and educational sciences to analyse a situation involving these disciplines
    • Identify and explain the concepts, principles and models of fundamental theoretical trends in psychology and educational sciences and their applications
  • Provide clear, accurate, and reasoned information
    • Provide information (both orally and in writing) regarding the fields of psychology and educational sciences in an intelligible manner, with a good command of the language communication techniques.
  • Collaborate, work in a team
    • Interact effectively with other students to carry out collaborative projects.
    • Identify and appropriately implement the different ways of working in a group
  • Grow personally and professionally
    • Develop their scientific curiosity and open-mindedness
  • Understand the fundamentals related to the scientific approach in psychology or educational sciences
    • Conduct relevant research from scientific literature, from both Francophone and Anglophone references, and select appropriate elements with respect to a particular research topic.

Learning Outcomes of UE

A l'issue de cet enseignement, l'étudiant sera capable:  de fournir une description fidèle du système éducatif en FWB - de l'enseignement obligatoire à l'enseignement supérieur - (organisation, structure, document cadre, population étudiante et enseignante...). Cette description intègrera une réflexion sur l'évolution de ce système depuis l'indépendance de la Belgique. L'étudiant sera capable d'identifier les tensions à l'oeuvre dans ce système. L'étudiant sera capable de décrire les caractéristiques et les performances de ce système et d'identifier les éléments explicatifs de ces caractéristiques et performances. L'étudiant sera capable de positionner ce système éducatif en fonction de différentes notions telles que l'efficacité, l'équité, l'échec scolaire.  L'étudiant sera également capable de dresser un historique de la notion d'orientation scolaire et de caractériser le système éducatif concerné en regard de cette notion.    

UE Content: description and pedagogical relevance

histoire de l'enseignement en Belgique - décret missions/contrat pour l'école/pacte pour un enseignement d'excellence/décret inscriptions - évaluations internationales - évaluations externes - encadrement différencié - ségrétation et mixité scolaire - quasi marché scolaire - aide à la jeunesse - orientation scolaire - 

Prior Experience

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEEF-013
  • Cours magistraux
  • Conférences
  • Travaux pratiques

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEEF-013
  • Hybrid

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEEF-013néant

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEEF-013Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEEF-013Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEEF-013Authorized

Term 2 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q2 assessment
P-SEEF-013
  • Written examination - Face-to-face
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 2 Assessment - comments

AATerm 2 Assessment - comments
P-SEEF-013/

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
P-SEEF-013
  • Written examination - Face-to-face
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
P-SEEF-013L'évaluation sera basée : sur les résultats à l'examen écrit (60 % de la note finale) et la réalisation d'un travail écrit en groupe (40 % de la note)
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 17/05/2022
Date de dernière génération automatique de la page : 21/06/2023
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be