Study programme 2021-2022Français
Faculty of Psychology and Education
Master's in Education : Specialist Focus on Teaching and Learning in Formal Education (Charleroi)

  • Panel Chairperson : Kathy HUET
  • Panel Secretary : Marc DEMEUSE
Hide AAs
Bloc 1Hours (*)TermCreditsWeight.
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HD(*) HR(*) Total
Compulsory Courses from the Core Curriculum30
UP-M1-MEDUCA-001-C Current Pedagogical Trends150150030Q222
P-SESF-004 - Current Pedagogical Trends
UP-M1-MEDUCA-003-C General Didactics151500030Q144
P-SIPN-050 - General Didactics
UP-M1-MEDUCA-006-C Méthodes d'analyses textuelles outillées151500030Q244
P-SEMF-206 - Méthodes d'analyses textuelles outillées
UP-M1-MEDUCA-004-C Projet de mémoire00300030Y55
P-SEDO-017 - Projet de mémoire
UP-M1-MEDUCA-005-C Work Placement 10030000300Y1515
P-SEDO-211 - Work Placement 1
Compulsory Courses: Teaching and Learning in Formal Education15
Analysis of School Contexts15
Module organisé en 2021-2022 sur le site de Mons et sur le site de Charleroi
UP-M1-MEDUEN-001-C Educational Policy Analysis151500030Q155
P-SEMF-126 - Educational Policy Analysis
P-SEMF-128 - Educational Policy Analysis (seminar)
UP-M1-MEDUEN-002-C Analysis of Classroom Practices151500030Q155
P-SEMF-197 - Analysis of Classroom Practices
UP-M1-MEDUEN-003-C Analysis of Compulsory Education Programmes251500040Q255
P-SEMF-063 - Analysis of Compulsory Education Programmes
P-SEMF-065 - Analysis of Compulsory Education Programmes (practicals)
Specialised Focus: Teaching and Learning in Formal Education15
L'étudiant choisit un module optionnel de spécialisation (1 x 15 crédits) parmi les modules suivants : * « Didactique des disciplines couvertes par les socles de compétences » (organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi) ; * « Formation de formateurs » (organisé en 2021-2022 sur le site de Mons) ; * « Gestion des institutions d'enseignement et de formation » (organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi).
Didactics of the subjects/disciplines covered by « les socles de compétences » (Official and common reference table defining the skills to be reached at 14 years)15
(Module organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi)
UP-M1-MEDUEN-004-C Didactics of Mathematics151500030Q155
P-SIPN-223 - Didactics of Mathematics
UP-M1-MEDUEN-005-C Didactics of Science, History, Geography and Art020200040Q155
P-SEMF-084 - Didactics of Science, History, Geography and Art (seminar)
P-SEMF-086 - Didactics of Science, History, Geography and Art (practicals)
UP-M1-MEDUEN-006-C Didactics of French as a Native Language151500030Q155
P-SIPN-051 - Didactics of French as a Native Language
Management of Education and Training Institutions15
(Module organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi)
UP-M1-MEDUEN-014-C Quality in Education and Training Institutions102050035Q155
P-SEMF-198 - Quality in Education and Training Institutions
UP-M1-MEDUEN-015-C Legal and Financial Aspects of School Management151500030Q133
P-SEMF-096 - Education Management: Legal and Financial Aspects
UP-M1-MEDUEN-017-C Gestion des établissements scolaires - Axe pilotage - module relationnel21900030Q233
P-SEMF-098 - Gestion des établissements scolaires - Axe pilotage - module relationnel
UP-M1-MEDUEN-018-C Gestion des établissements scolaires - Axe pilotage - module vision pédagogique et pilotage301500045Q244
P-SEMF-100 - Gestion des établissements scolaires - Axe pilotage - module vision pédagogique et pilotage
60
Bloc 2Hours (*)TermCreditsWeight.
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HD(*) HR(*) Total
Compulsory Courses from the Core Curriculum45
UP-M2-MEDUCA-001-C Master Thesis Prérequis000000Y3030
P-SEDO-122 - Master Thesis
UP-M2-MEDUCA-002-C Work Placement 2 Prérequis0030000300Y1515
P-SEDO-213 - Work Placement 2
Optional Courses15
L'étudiant choisit un module optionnel (1 x 15 crédits) spécifique à sa finalité qu'il n'aurait pas encore suivi au Bloc 1 ou un des quatre modules transversaux suivants : - « Éducation et développement » (organisé en 2021-2022 sur le site de Mons) ; - « Technologies et outils cognitifs » (organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi) ; - « Orthopédagogie » (organisé en 2021-2022 sur le site de Mons) ; - « Pédagogie, communication et langage » (organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi).
ICT and Cognitive Tools15
(Module organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi)
UP-M2-MEDUCA-009-C Evaluation des environnements interactifs pour l'apprentissage humain151500030Q255
P-SIPN-137 - Evaluation and Educational Technologies
UP-M2-MEDUCA-010-C ICT and Basic Learning Skills151500030Q255
P-SIPN-139 - ICT and Basic Learning Skills
UP-M2-MEDUCA-011-C ICT and Differentiated Instruction151500030Q255
P-SIPN-141 - ICT and Differentiated Instruction
Pédagogie, communication et langage15
(Module organisé en 2021-2022 sur le site de Charleroi)
UP-M2-MEDUCA-016-C Analyse et élaboration de dispositifs d'évaluation de la communication et du langage151050030Q255
P-SMSL-249 - Analyse et élaboration de dispositifs d'évaluation de la communication et du langage
UP-M2-MEDUCA-017-C Communication et langage : développement et apprentissages151050030Q255
P-SMSL-250 - Communication et langage : développement et apprentissages
UP-M2-MEDUCA-018-C Actualités pédagogiques en langage et communication01500015Q222
P-SMSL-251 - Actualités pédagogiques en langage et communication
UP-M2-MEDUCA-019-C Approches pédagogiques de l'écrit8700015Q233
P-SMSL-252 - Approches pédagogiques de l'écrit
60
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Please note, the course titles given here are translations of the original titles and are provided in English for information only. In order to know in which language the course will be taught, please refer to the French page. There, the titles provided in French indicate that the course is taught in French and the titles provided in English indicate that the course is taught in English.
Date de génération : 31/08/2022
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be