Study programme 2021-2022Français
Developmental Psycholinguistics
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SMSL-148
  • PICCALUGA Myriam
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais2010000Q2


      Content of Learning Activity

      Neurobiological and genetic foundations of language.
      Models of First Language Acquisition (UG ,  interactional theories, usage -based )
      Phonological, morphosyntactic, lexical, pragmatic and metalinguistic aspects of language development
      Research methodologies

      Required Learning Resources/Tools

      Moodle

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Bernicot J. et  Bert-Erboul A., L'acquisition du langage par l'enfant,, Paris , 2009  
      de Boysson-Bardies, B., Comment la parole vient aux enfants : de la naissance jusqu'à deux ans,  Odile Jacob, Paris , 2005. 
      Chevrie-Muller Narbona, J., Le langage de l'enfant: aspects normaux et pathologiques, Masson, 2007
      Clark, E., (2009) First language acquisition, Cambridge university press
      Karmiloff, K.,   Karmiloff-Smith A., Comment les enfants entrent dans le langage, Paris : Retz, 2003
      Kail, M. Fayol, M., L'acquisition du langage, Le langage en développement. Au-delà de trois ans, PUF, Paris, 2000.
      Kern , S. (sous la direction) (2019) .Le développement du langage chez le jeune enfant, Théorie, clinique, pratique. De Boeck supérieur.
      Lust, B., (2009)Child language : acquisition and growth, Cambridge university press.
      Sylvestre, A., Cronk., C.,  St-Cyr Tribble, D., Payette H. (2002). Vers un modèle écologique de l'intervention orthophonique auprès des enfants. Journal of Speech-Language pathology and Audiology , 26,  4, 180-196.

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 13/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be