Study programme 2021-2022Français
Approaches to Young Adults and Adults in Educational Contexts
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEDO-215
  • DUROISIN Natacha
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1


      Content of Learning Activity

      adolescence; adults (emerging); educational and sociocultural approaches to adult learning; social and professional integration; learning situations; learning modes; training method; situated cognition, embodied cognition ...; training evaluation

      Required Learning Resources/Tools

      Berthiaume, D. (2015). La pédagogie de l'enseignement supérieur : repères théoriques et applications pratiques (tomes 1 et 2), édition Peter Lang, Berne.
      Bourgeois E., Nizet J. (2005). Apprentissage et formation des adultes, Paris Puf.
      Boutinet, J. P. (2013). Psychologie de la vie adulte, Paris Puf.
      Danse C , Faulx D. (2015). Comment favoriser l'apprentissage des adultes, Bruxelles, De Boeck.
      Blakemore S. & Choudhury S. (2006). Development of the adolescent brain: implications for executive function and social cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3/4), 296-312.
      Devernay, M. & Viaux-Savelon, S. (2014). Développement neuropsychique de l'adolescent : les étapes à connaître. Réalités pédiatriques, 187. 1-7.
      Charras, K. et al. (2012). L'enfance et l'adolescence in situ : facteurs environnementaux facilitateurs et inhibiteurs de troubles. Pratiques psychologiques, 18, 353-372.
      Vincenzo, C. (2001). Les jeunes adultes comme objet théorique. Recherches et Prévisions, 65, 5-18.
      Gaudet, S. (2007). L'émergence de l'âge adulte, une nouvelle étape du parcours de vie. Implications pour le développement de politiques. Gouvernement du Canada.
      Boutinet, J. (2004). Que savons-nous sur cet adulte qui part en formation ?. Savoirs, 4(1), 9-49.
      Roquet, P. (2009). L'émergence de l'accompagnement, Recherche et formation, 62, 13-24.
      Barbier J. & Wittorski, R. (2015). La formation des adultes, lieu de recompositions ?, Revue française de pédagogie, 190, 5-14.
      Mayen P. et Olry, P. (2012). Expérience du travail et développement pour de jeunes adultes en formation professionnelle, Recherche et formation, 70, 163-178.
      Faulx, D. & Danse, C. (2016). L'évaluation de la formation : comment la rendre utile pour les participants ? Constats et proposition de cinq stratégies d'évaluation partenariale. Evaluer. Journal international de Recherche en Education et Formation, 2(1), pp. 37-52.

      Recommended Learning Resources/Tools

      Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: theory and practice, Routledge, Cambridge
      Rogers, A. (2002) Teaching adults, Open University Press,London
      Tennant, M.(2005) Psychology and adult learning, Routledge, Cambridge
      Van de Velde, C. (2008), Devenir adulte : sociologie comparée de la jeunesse en Europe, P.U.F, Paris
      Brun P. (2017). Une approche de l'andragogie: Construction avec l'andragogue de l'interface d'enseignement de l'adulte apprenant, édition L'harmattan,Paris.

      Other Recommended Reading

      Not applicable

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 18/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be