Study programme 2020-2021Français
Language Development: Normal Functioning and Disorders
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SMSL-169
  • PICCALUGA Myriam
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1515000Q2

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2020-2021 assessments (Covid-19)
      • Written exam (multiple choice, open questions)
      Description of the modifications to the Q3 2020-2021 assessment procedures (Covid-19)
      The work must be submitted on Moodle ONLY on the deposit provided for this purpose no later than the first day of the exam session in August 2021

      Description of the modifications to the Q2 2020-2021 assessment procedures (Covid-19) online or face-to-face (according to assessment schedule)

      not applicable 

      Content of Learning Activity

      Neurobiological and genetic basis of language;  environment's role . Approaches : generativist vs Social interactionist theory. Phonological, morphosyntactic, lexical, pragmatic and metalinguistic aspects of the language development.Neuro-psycholinguistic models; dysphasia (SLI) and dyslexia

      Required Learning Resources/Tools

      moodle

      Recommended Learning Resources/Tools

       Kern  S.(2019)Le développement du langage chez le jeune enfant.Théorie, clinique, pratique. De boeck
      Bernicot J. et  Bert-Erboul A., L'acquisition du langage par l'enfant,In Press, Paris , 2009 
      / Kail, M. Fayol, M.,L'acquisition du langage, Le langage en émergence de la naissance à trois ans, PUF, Paris, 2000.
      de Boysson-Bardies, B., Comment la parole vient aux enfants : de la naissance jusqu'à deux ans,  Odile Jacob, Paris , 2005. 
      Karmiloff, K.,   Karmiloff-Smith A., Comment les enfants entrent dans le langage, Paris : Retz, 2003

      Kail, M. Fayol, M., L'acquisition du langage, Le langage en développement. Au-delà de trois ans, PUF, Paris, 2000.
      Chevrie-Muller, C., Narbona, J., Le langage de l'enfant: aspects normaux et pathologiques, Masson, 2007

      Other Recommended Reading

      Bernicot J. et  Bert-Erboul A., L'acquisition du langage par l'enfant,In Press, Paris , 2009  / Kail, M. Fayol, M.,L'acquisition du langage, Le langage en émergence de la naissance à trois ans, PUF, Paris, 2000. de Boysson-Bardies, B., Comment la parole vient aux enfants : de la naissance jusqu'à deux ans,  Odile Jacob, Paris , 2005.  Karmiloff, K.,   Karmiloff-Smith A., Comment les enfants entrent dans le langage, Paris : Retz, 2003
      Kail, M. Fayol, M., L'acquisition du langage, Le langage en développement. Au-delà de trois ans, PUF, Paris, 2000.Chevrie-Muller, C., Narbona, J., Le langage de l'enfant: aspects normaux et pathologiques, Masson, 2007

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Séminaires

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 09/07/2021
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be