Study programme 2019-2020Français
Reasoned French Grammar (part a)
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
T-FRAN-204
  • VAN GYSEL Bénédicte
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais510040Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Written exam (multiple choice, open questions)
      Description of the modifications to the Q3 2019-2020 online assessment procedures (Covid-19)

      The subject matter of the examination will be the same as in January: mastery of conjugation; homophones (basic and "advanced"); spelling of numerals; and verb, adjective and past participle agreement (general rules and exceptions seen in class).
      The examination will consist of an online questionnaire, which will include multiple choice questions and open-ended "short answer" questions.
      The exam will take place on the date set out in the exam schedule, and the questionnaire will have to be completed within a limited timeframe.
       

      Content of Learning Activity

      Language sciences and main fields of French grammar - Morphology, syntax - Prescriptive grammar - Concepts of contrastive grammar - Word spelling and grammatical spelling - Spelling reform.

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Boudou Bénédicte et al.L'Accord du participe passé, 100 exercices avec corrigés, Paris, Hatier, 1993, coll. " Profil pratique ". Gaillard Bénédicte, Colignon Jean-Pierre, Toute l'orthographe, Paris, Albin Michel, Magnard, 2005, coll. " Les dicos d'or de Bernard Pivot ".
      Grevisse Maurice, Le Petit Grevisse : grammaire française, Bruxelles, De Boeck, 2009 (32e édition). 
      Grevisse Maurice, Goosse André, Le Bon Usage, 15e édit., Bruxelles, Duculot, 2011.  
      Hanse Joseph, avec la coll. de D. Blampain, Nouveau dictionnaire des difficultés du français moderne, Bruxelles, De Boeck & Larcier, 2012 (6e édition). 
      Kannas Claude, Bescherelle : le dictionnaire des difficultés, Paris, Hatier, 2011. (Ou l'édition précédente : Kannas Claude, Le Bescherelle pratique de la langue française, Paris, Hatier, 2007.) 
      Gardes Tamine Joëlle, La Grammaire, Paris, Armand Colin, 2008.
      Riegel M., Pellat J.-C., Rioul R., Grammaire méthodique du français, 5e édition, Paris, Presses universitaires de France, 2014. Siouffi G. et Van Raemdonck D., Cent fiches pour comprendre les notions de grammaire, Paris, Bréal, 2007.  
      Wilmet M., Grammaire critique du français, 5e édit., Bruxelles, De Boeck & Larcier, 2010.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Remédiations intégrées à un type d'AA

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be