Study programme 2019-2020Français
Participatory Research Methods
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SESF-010
  • JAMOULLE Pascale
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais10101000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Production of individual or group work, essay, report, dissertation...

      Content of Learning Activity

        Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.  

      Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.  

      Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.

      Required Learning Resources/Tools

        -        Pascale JAMOULLE, " Une anthropologie impliquée en santé mentale ", dans HERMESSE J., SINGLETON M., VEUILLEMENOT A.-M. (dir.) Implications et explorations éthiques en anthropologie, Academia/L'Harmattan, 2011, pp. 159-175.

      Recommended Learning Resources/Tools

      -        Christian GHASARIAN (dir.), " Sur les chemins de l'anthropologie réflexive " dans Christian GHASARIAN, De l'ethnographie à l'anthropologie réflexive. Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
      -        Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie, Enquête, n°1, 1995
      -        Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, La violence faite aux données. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie,  Enquête n° 3, pp.31-59.
       

      Other Recommended Reading

      -        Daniel BERTAUX, Les récits de vie, Nathan, 1997
      -        Jeanne FAVEET-SAADA, " Etre affecté ",  Gradhiva,  n°8, 1990.
      -        Clifford GEERTZ, " Du point de vue de l'indigène. Sur la nature de la compréhension anthropologique " dans Clifford GEERTZ, Savoir global, savoir local, Les lieux du savoir, Paris, PUF, 2012 (1986),  pp 71 à 90.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Etudes de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be