Study programme 2019-2020 | Français | ||
Participatory Research Methods | |||
Learning Activity |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) | Establishment |
---|---|---|---|---|
P-SESF-010 |
|
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | Q1 |
Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19) |
---|
|
Content of Learning Activity
Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.
Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.
Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.
Required Learning Resources/Tools
- Pascale JAMOULLE, " Une anthropologie impliquée en santé mentale ", dans HERMESSE J., SINGLETON M., VEUILLEMENOT A.-M. (dir.) Implications et explorations éthiques en anthropologie, Academia/L'Harmattan, 2011, pp. 159-175.
Recommended Learning Resources/Tools
- Christian GHASARIAN (dir.), " Sur les chemins de l'anthropologie réflexive " dans Christian GHASARIAN, De l'ethnographie à l'anthropologie réflexive. Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
- Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie, Enquête, n°1, 1995
- Jean-Pierre OLIVIER DE SARDAN, La violence faite aux données. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie, Enquête n° 3, pp.31-59.
Other Recommended Reading
- Daniel BERTAUX, Les récits de vie, Nathan, 1997
- Jeanne FAVEET-SAADA, " Etre affecté ", Gradhiva, n°8, 1990.
- Clifford GEERTZ, " Du point de vue de l'indigène. Sur la nature de la compréhension anthropologique " dans Clifford GEERTZ, Savoir global, savoir local, Les lieux du savoir, Paris, PUF, 2012 (1986), pp 71 à 90.
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)