Study programme 2019-2020Français
Theories of Architecture III
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
A-CARC-103
  • POULEUR Jean-Alexandre
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais222000Q2

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Written exam (multiple choice, open questions)
      Description of the modifications to the Q3 2019-2020 online assessment procedures (Covid-19)
      The assessment consists of a written examination using multiple choice questions, missing words, designation on an image ... on Wooflash.
      The student has his notes and syllabus. The final formulation will be sent by Moodle.

      Content of Learning Activity

      Théory of architecture III : architectures et démocracies
      1. Representation of architecture in its many dimensions: functional, technical, artistic, etc. from Alberti to Alexander
      Types of architectural analysis and critic analysis of architecture. Creation of analysis grids(Von Meiss, Zevi, Ascott).
      2. Theory of architecture in the twentieth century (Gropius, Huet). Dominant concepts (autonomy - hétéronomy; mass housing, urbanistic ; vitruvian articulation) and main critical debates (May, Hilbersheim, Jencks, Magnaghi).
      3. Evolution of the architect's role (Ragon Dauge).

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Reading

      Copie de présentation - Partie 1 - Théorie de l'archichitecture III : architectures et démocraties - JA Pouleur
      ,Copie de présentation - Partie 3 - Le rôle de l'architecte - Jean-Alexandre Pouleur
      ,Note de cours - Théorie de l'architecture III : Architectures et démocraties - Bernard Huet & Jean-Alexandre Pouleur
      ,Copie de présentation - Partie 2 - Théorie de l'architecture III : Architectures et sociétés - JA Pouleur

      Recommended Learning Resources/Tools

      GROPIUS Walter, Architecture et société. Textes choisis, présentés et annotés. Traduit de l'allemand.‎ ‎Paris, Editions du Linteau, 1995, 199 pages. DE CARLO Giancarlo, Entretiens avec Franco Buncuga, Architecture et liberté, Les éditions du Linteau, 2004, 310 pages. RAGON Michel , L'Architecte, le prince et la démocratie : Vers une démocratisation de l'Architecture (Albin Michel (1977)) 252 pp Frédéric Compain, Le Bauhaus de Dessau de Walter Gropius, Film sur DVD, collection Architectures (n°1), 2001, Arte video RAGON Michel, L'Architecte, le prince et la démocratie, Albin Michel, 1977, 252 pp. ZEVI Bruno, Apprendre à voir l'architecture, éditions de Minuit, Paris 1959 (2005), 135pp. (en partie)

      Other Recommended Reading

      Jacques Aron, Architecture et société, CIAUD/ICASD, 1976, Bruxelles, 127 pp. Bibliographie et documentation renseignée.

      Mode of delivery

      • Face to face
      • From a distance

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Exercices dirigés

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be