Study programme 2019-2020 | Français | ||
Theories of Architecture III | |||
Learning Activity |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) | Establishment |
---|---|---|---|---|
A-CARC-103 |
|
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 22 | 2 | 0 | 0 | 0 | Q2 |
Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19) |
---|
|
Description of the modifications to the Q3 2019-2020 online assessment procedures (Covid-19) |
The assessment consists of a written examination using multiple choice questions, missing words, designation on an image ... on Wooflash. The student has his notes and syllabus. The final formulation will be sent by Moodle. |
Content of Learning Activity
Théory of architecture III : architectures et démocracies
1. Representation of architecture in its many dimensions: functional, technical, artistic, etc. from Alberti to Alexander
Types of architectural analysis and critic analysis of architecture. Creation of analysis grids(Von Meiss, Zevi, Ascott).
2. Theory of architecture in the twentieth century (Gropius, Huet). Dominant concepts (autonomy - hétéronomy; mass housing, urbanistic ; vitruvian articulation) and main critical debates (May, Hilbersheim, Jencks, Magnaghi).
3. Evolution of the architect's role (Ragon Dauge).
Required Learning Resources/Tools
Not applicable
Recommended Reading
Copie de présentation - Partie 1 - Théorie de l'archichitecture III : architectures et démocraties - JA Pouleur
,Copie de présentation - Partie 3 - Le rôle de l'architecte - Jean-Alexandre Pouleur
,Note de cours - Théorie de l'architecture III : Architectures et démocraties - Bernard Huet & Jean-Alexandre Pouleur
,Copie de présentation - Partie 2 - Théorie de l'architecture III : Architectures et sociétés - JA Pouleur
Recommended Learning Resources/Tools
GROPIUS Walter, Architecture et société. Textes choisis, présentés et annotés. Traduit de l'allemand. Paris, Editions du Linteau, 1995, 199 pages. DE CARLO Giancarlo, Entretiens avec Franco Buncuga, Architecture et liberté, Les éditions du Linteau, 2004, 310 pages. RAGON Michel , L'Architecte, le prince et la démocratie : Vers une démocratisation de l'Architecture (Albin Michel (1977)) 252 pp Frédéric Compain, Le Bauhaus de Dessau de Walter Gropius, Film sur DVD, collection Architectures (n°1), 2001, Arte video RAGON Michel, L'Architecte, le prince et la démocratie, Albin Michel, 1977, 252 pp. ZEVI Bruno, Apprendre à voir l'architecture, éditions de Minuit, Paris 1959 (2005), 135pp. (en partie)
Other Recommended Reading
Jacques Aron, Architecture et société, CIAUD/ICASD, 1976, Bruxelles, 127 pp. Bibliographie et documentation renseignée.
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)