Study programme 2018-2019 | Français | ||
Socio-Economy of the Media | |||
Programme component of Bachelor's Degree in Human and Social Sciences à l"School of Human and Social Sciences |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UH-BM-SCHUMS-821-M | Optional UE | LIBERT Manon | H930 - Service des Sciences Humaines et Sociales |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4.00 | 2nd term |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H-SICO-201 | Socio-Economy of the Media | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q2 | 100.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
Les étudiants devront être capables de repérer et de comprendre les principales logiques économiques et managériales des entreprises médiatiques.
Content of UE
À partir des concepts théoriques et de cas contemporains concrets, l'unité d'enseignement <em>Socio-économie des médias</em> entend initier les étudiants au repérage et à la compréhension des principales logiques économiques et managériales des entreprises médiatiques. L’objectif étant de leur donner les clés permettant de repérer ces logiques dans la production de l'information. Ce cours vise notamment à décrire et à analyser les spécificités des médias, à la fois objets économiques et culturels, les stratégies de concentration ou encore de diversification, ainsi que l’influence croissante des pôles marketing et commerciaux dans la production de l'information. Les différentes thématiques du cours seront abordées de façon historique et analytique.
Prior Experience
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q2
Q2 UE Assessment Comments
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
/
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
H-SICO-201 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
H-SICO-201 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-201 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-201 | The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific and professional texts will also be posted on Moodle. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-201 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-201 | / |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
H-SICO-201 | Bassoni, M. et Joux, A., (2014), Introduction à l’économie des médias, Paris : Armand Colin ; Gabszewicz J.J. et Sonnac, N., (2010), L'industrie des médias à l'ère numérique, Paris : La Découverte, Repères ; Le Floch, P. et Sonnac, N. (2005). Economie de la presse. Paris : La Découverte ; Sonnac, N. (2009). L’économie de la presse : vers un nouveau modèle d’affaires. Les Cahiers du journalisme, n°20 ; Toussaint-Desmoulins, N. (2004). L'Économie des médias (5e édition). Paris : PUF, Coll. Que sais-je ?; Augey, D. (2003). Les journalistes : petits maillons au bout de la chaîne industrielle. Hermès, 1, n° 35 ; Hamilton J. (2003). All the News That's Fit to Sell: How the Market Transforms Information into News. New Jersey : Princeton University Press , Antoine, F. et Heinderyckx, F. (2011). État des lieux des médias d'information en Belgique francophone (Rapport général introductif), En ligne : egmedia.pcf.be/wpcontent/uploads/2011/03/EGMI_EDL_fullv6_5.pdf. |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
H-SICO-201 | Authorized |