Study programme 2018-2019Français
Theory of Journalistic information
Programme component of Bachelor's Degree in Human and Social Sciences à l"School of Human and Social Sciences
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UH-BM-SCHUMS-820-MOptional UELIBERT ManonH930 - Service des Sciences Humaines et Sociales
  • LIBERT Manon

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français15000044.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
H-SICO-200Theory of Journalistic Information150000Q1100.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Understand the fundamentals (theories and tools) in human and social sciences
    • Analyse historical and contemporary phenomena of societies.
  • Information-Communication option: Understand the fundamentals in the field of information-communication
    • Master the communication tools of an organisation and the professional techniques of journalism.
    • Develop a critical approach towards the main issues and outcomes in the field of information and communication.
    • Analyse social messages, particularly media messages.
  • Communicate in a clear, structured and justified manner on issues related to human and social sciences
    • Develop and structure reasoning and arguments by mobilising concepts and methods specific to disciplines of human and social sciences.
    • Communicate, both orally and in writing, on issues related to human and social sciences.
    • Demonstrate analytical skills.

Learning Outcomes of UE

Les étudiants devront notamment être capables de décrypter les processus de production et de traitement de l’information, de comprendre les contraintes liées aux évolutions des conditions d’emploi et de travail du groupe professionnel, ainsi que les relations entre le journalisme, ses sources et ses publics.

Content of UE

Le cours de <em>Théorie de l'information journalistique</em> est conçu comme un module permettant aux étudiants de se familiariser avec le monde de l'information journalistique et d'en appréhender les principaux enjeux et débats contemporains, dans une perspective socio-historique. À la fin de ce cours, les étudiants devront notamment être capables de décrypter les processus de production et de traitement de l’information et de comprendre les contraintes liées aux évolutions des conditions d’emploi et de travail du groupe professionnel. Ils seront amenés à porter un regard critique sur les logiques de production et de consommation de l'information journalistique. 

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • Written examination

Q1 UE Assessment Comments

/

Type of Assessment for UE in Q3

  • Written examination

Q3 UE Assessment Comments

/

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)

/

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
H-SICO-200
  • Cours magistraux
  • Conférences

Mode of delivery

AAMode of delivery
H-SICO-200
  • Face to face

Required Reading

AA
H-SICO-200

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
H-SICO-200The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific and professional texts will also be posted on Moodle.

Recommended Reading

AA
H-SICO-200

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
H-SICO-200/

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
H-SICO-200Selected texts: Agnès, Y. (2015). Manuel de journalisme. L'écrit et le numérique. Paris : La découverte ; Ringoot, R. et Utard, J.-M. (2009). Les genres journalistiques. Savoirs et savoir-faire. Paris : L’Harmattan ; Dumont, J.-F. (2006). Le Livre noir des journalistes indépendants. Bruxelles : Luc Pire ; Heinderyckx, F., Raeymaeckers, K., De Vuyst, S., Libert, M., De Maeyer, J., De Dobbelaer, R., Le Cam, F., Deprez, A. et De Keyser, J. (2013). Le journaliste belge en 2013 : un autoportrait. Gand : Academia Press,  (resic.ulb.ac.be/uploads/documents/Enquete_journalistes_2013_FR.pdf) ; Degand, A. et Grevisse, B. (2012). Journalisme en ligne. Pratiques et recherche. Bruxelles : De Boeck ; Colson, V., De Maeyer, J. et Le Cam, F. (2013). Du pigeon voyageur à Twitter. Histoires matérielles du journalisme. Bruxelles : Editions du CAL, coll. Liberté j’écris ton nom ; Charon, J.-M. (2007). Les Journalistes et leur public : le grand malentendu. Paris : Clemi/Vuibert / Ina, coll. Comprendre les médias ; Cyril Lemieux (dir.) (2010). La subjectivité journalistique. Paris : Editions EHESS.

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
H-SICO-200Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 02/05/2019
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be