Study programme 2018-2019 | Français | ||
Theory of Journalistic information | |||
Programme component of Bachelor's Degree in Human and Social Sciences à l"School of Human and Social Sciences |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UH-BM-SCHUMS-820-M | Optional UE | LIBERT Manon | H930 - Service des Sciences Humaines et Sociales |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4.00 | 1st term |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H-SICO-200 | Theory of Journalistic Information | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 | 100.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
Les étudiants devront notamment être capables de décrypter les processus de production et de traitement de l’information, de comprendre les contraintes liées aux évolutions des conditions d’emploi et de travail du groupe professionnel, ainsi que les relations entre le journalisme, ses sources et ses publics.
Content of UE
Le cours de <em>Théorie de l'information journalistique</em> est conçu comme un module permettant aux étudiants de se familiariser avec le monde de l'information journalistique et d'en appréhender les principaux enjeux et débats contemporains, dans une perspective socio-historique. À la fin de ce cours, les étudiants devront notamment être capables de décrypter les processus de production et de traitement de l’information et de comprendre les contraintes liées aux évolutions des conditions d’emploi et de travail du groupe professionnel. Ils seront amenés à porter un regard critique sur les logiques de production et de consommation de l'information journalistique.
Prior Experience
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q1
Q1 UE Assessment Comments
/
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
/
Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)
Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)
/
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
H-SICO-200 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
H-SICO-200 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-200 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-200 | The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific and professional texts will also be posted on Moodle. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-200 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-200 | / |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
H-SICO-200 | Selected texts: Agnès, Y. (2015). Manuel de journalisme. L'écrit et le numérique. Paris : La découverte ; Ringoot, R. et Utard, J.-M. (2009). Les genres journalistiques. Savoirs et savoir-faire. Paris : L’Harmattan ; Dumont, J.-F. (2006). Le Livre noir des journalistes indépendants. Bruxelles : Luc Pire ; Heinderyckx, F., Raeymaeckers, K., De Vuyst, S., Libert, M., De Maeyer, J., De Dobbelaer, R., Le Cam, F., Deprez, A. et De Keyser, J. (2013). Le journaliste belge en 2013 : un autoportrait. Gand : Academia Press, (resic.ulb.ac.be/uploads/documents/Enquete_journalistes_2013_FR.pdf) ; Degand, A. et Grevisse, B. (2012). Journalisme en ligne. Pratiques et recherche. Bruxelles : De Boeck ; Colson, V., De Maeyer, J. et Le Cam, F. (2013). Du pigeon voyageur à Twitter. Histoires matérielles du journalisme. Bruxelles : Editions du CAL, coll. Liberté j’écris ton nom ; Charon, J.-M. (2007). Les Journalistes et leur public : le grand malentendu. Paris : Clemi/Vuibert / Ina, coll. Comprendre les médias ; Cyril Lemieux (dir.) (2010). La subjectivité journalistique. Paris : Editions EHESS. |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
H-SICO-200 | Authorized |