Study programme 2018-2019 | Français | ||
General Semiology | |||
Programme component of Bachelor's Degree in Human and Social Sciences à l"School of Human and Social Sciences |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UH-BM-SCHUMS-805-M | Optional UE | LIBERT Manon | H930 - Service des Sciences Humaines et Sociales |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3.00 | 1st term |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H-SICO-303 | General Semiology | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 | 100.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
L'objectif du cours est d'amener les étudiants à maîtriser les principaux concepts théoriques de la sémiologie. Au terme du cours, ils devrons être capables de développer une méthode d'analyse sémiologique appliquée à l'image et aux médias, en mobilisant les notions théoriques enseignées.
Content of UE
Le cours de <em>Sémiologie générale </em>entend tout d'abord initier les étudiants aux concepts théoriques fondamentaux de la sémiologie. Son objectif est de les amener à pouvoir mobiliser ces concepts et à développer une démarche analytique leur permettant de déconstruire des systèmes sémiotiques communicationnels ("Une" médiatique, photographies, publicités, vidéo de campagne électorale, etc.). Le cours vise, par ailleurs, à permettre aux étudiants de repérer et d'analyser les idéologies, les représentations et les stéréotypes qui nous entourent.
Prior Experience
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q1
Q1 UE Assessment Comments
/
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
/
Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)
Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)
/
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
H-SICO-303 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
H-SICO-303 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-303 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-303 | The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-303 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-303 | Not applicable |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
H-SICO-303 | Selected texts: Barthes, R. (1964). Rhétorique de l’image. Communications, 4. En ligne : http://www.persee.fr/collection/comm ; Barthes, R. (1964). Eléments de sémiologie. Communications, 4 ; Eco, Umberto. (2010). Le Signe: histoire et analyse d’un concept. Paris: Librairie générale française ; Jost, F. (2009). Comprendre la télévision et ses programmes. Paris: Armand Colin ; Krieg, Alice, (2002), «Ferdinand de Saussure, le "père fondateur" de la linguistique moderne», dans Le langage. Nature, histoire et usage, coordonné par Jean-François Dortier, Auxerre, Sciences Humaines Editions, 334 p.; Amothy, R., Herschberg Pierrot, A., Stéréotypes et clichés. Langue, discours, société, Paris, Nathan, 1997. |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
H-SICO-303 | Authorized |