Study programme 2018-2019Français
Reasoned French Grammar (part a)
Activité d'apprentissage à la Faculty of Translation and Interpretation - School of International Interpreters
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
T-FRAN-204
  • PIETTE Isabelle
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais510040Q1

      Content of Learning Activity

      Language sciences and main fields of French grammar – Morphology, syntax – Prescriptive grammar – Word spelling and grammatical spelling – Spelling reform.

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Boudou Bénédicte <em>et al.</em>, <em>L'Accord du participe passé, 100 exercices avec corrigés</em>, Paris, Hatier, 1993, coll. « Profil pratique ». Gaillard Bénédicte, Colignon Jean-Pierre, <em>Toute l’orthographe</em>, Paris, Albin Michel, Magnard, 2005, coll. « Les dicos d’or de Bernard Pivot ».
      Grevisse Maurice, <em>Le Petit Grevisse : grammaire française</em>, Bruxelles, De Boeck, 2009 (32e édition). 
      Grevisse Maurice, Goosse André, <em>Le Bon Usage</em>, 15e édit., Bruxelles, Duculot, 2011.  
      Hanse Joseph, avec la coll. de D. Blampain, <em>Nouveau dictionnaire des difficultés du français moderne</em>, Bruxelles, De Boeck & Larcier, 2012 (6e édition). 
      Kannas Claude, <em>Bescherelle : le dictionnaire des difficultés</em>, Paris, Hatier, 2011. (Ou l’édition précédente : Kannas Claude, <em>Le Bescherelle pratique de la langue française</em>, Paris, Hatier, 2007.) 
      Riegel M., Pellat J.-C., Rioul R., <em>Grammaire méthodique du français</em>, 5e édition, Paris, Presses universitaires de France, 2014. Siouffi G. et Van Raemdonck D., <em>Cent fiches pour comprendre les notions de grammaire</em>, Paris, Bréal, 2007.  
      Wilmet M., <em>Grammaire critique du français</em>, 5e édit., Bruxelles, De Boeck & Larcier, 2010.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Remédiations intégrées à un type d'AA

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 02/05/2019
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be