Study programme 2017-2018Français
Preparatory Teaching Placement
Programme component of Certificate of Teaching for Upper Secondary Education - Political and Social Sciences à la Warocqué School of Business and Economics
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UW-A1-SCPOSO-009-MCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Méthodologie et formation
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français00200033Full academic year

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEMF-193Preparatory Teaching Placement002000A100.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Adequately interpret situations experienced in the classroom and outside the classroom by mobilising knowledge in human sciences
  • Adapt to different school groups by mobilising knowledge in human sciences
  • Master legal documents so as to practise the profession properly
  • Master the disciplinary didactics that guide the educational activity
  • Develop relational skills related to the requirements of the profession
  • Measure the ethical issues regarding everyday practice
  • Develop teaching devices, and test, evaluate and regulate them
  • Reflect on practice
  • Master the language of instruction, both orally and in writing
  • Master the disciplinary and interdisciplinary knowledge that justifies educational activity
  • Plan, manage and evaluate learning situations

Learning Outcomes of UE

At the end of this course, students will be able
- to take a critical look at methodological skills and attitudes linked to the teaching of his domain;
- to analyze learning situations. 

Content of UE

Introspection/Observation of learning situations
Seminar: analysis of learning situations

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • Presentation and/or works

Q1 UE Assessment Comments

Student must write and submit a complete lesson including the mandatory information (skills, links to the curriculum, prerequisites, objectives, method, scientific resources) and related documents (documents for students, teaching materials ...). (50%)

Type of Assessment for UE in Q2

  • Presentation and/or works

Q2 UE Assessment Comments

Presentation of observation elements in class (preparation of the training course). (50%)

Type of Assessment for UE in Q3

  • Presentation and/or works

Q3 UE Assessment Comments

Student must write and submit a complete lesson including the mandatory information (skills, links to the curriculum, prerequisites, objectives, method, scientific resources) and related documents (documents for students, teaching materials ...). (50%) Presentation of observation elements in class (preparation of the training course). (50%)

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEMF-193
  • Stages et activités d'intégration professionnelle

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEMF-193
  • Face to face

Required Reading

AA
P-SEMF-193

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEMF-193Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000) . 20Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec.
Gauthier,C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler,H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d’une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP.
Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L’enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l’anglais par Demers, D.D. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage »  (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique »  (2e édition). Disponible sur le cours en ligne.

Recommended Reading

AA
P-SEMF-193

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEMF-193Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEMF-193Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEMF-193Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 11/01/2018
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be