Study programme 2017-2018 | Français | ||
Special Methodology Seminar: Psychology and Education Sciences for Higher Secondary Education | |||
Programme component of Certificate of Teaching for Upper Secondary Education- Psychology and Education à la Faculty of Psychology and Education |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UP-A1-AESSPE-006-M | Compulsory UE | DEROBERTMASURE Antoine | P316 - Méthodologie et formation |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 20 | 15 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | Année |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P-SEMF-123 | Special Methodology Seminar: Psychology and Education for Higher Secondary Education (course) | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 | 50.00% |
P-SEMF-124 | Special Methodology Seminar: Psychology and Education for Higher Secondary Education (seminar) | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | Q2 | 50.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
Conceive, plan, manage and assess situations of learning related to the skills to be developed in the learners ; Adapt the contents of teaching and its methodology to a specific public
Content of UE
Short explanation about the system of education in the Belgian French Community and particularly the sectors in which the psychologists may teach; reference tables and programs; the main educational strategies for an active and efficient learning; how to assess the learnings.
Prior Experience
Scientific psychology/education (master level)
Type of Assessment for UE in Q1
Q1 UE Assessment Comments
Active and compulsory participation during the lessons and presentation and synthesis of one or more texts (group work) (50%)
Type of Assessment for UE in Q2
Q2 UE Assessment Comments
Individual presentation of the analysis of a video sequence in relation to the theoretical elements. The sequence is prepared alone on the day of the examination (50%).
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
The first part can not be represented, given its collective character (50%). Individual presentation of the analysis of a video sequence in relation to the theoretical elements. The sequence is prepared alone on the day of the examination (50%).
Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)
Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)
Not applicable
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
P-SEMF-123 |
|
P-SEMF-124 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
P-SEMF-123 |
|
P-SEMF-124 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
P-SEMF-123 | |
P-SEMF-124 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEMF-123 | Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L’enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l’école. Montréal : Chenelière Education. Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec. Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement". Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. |
P-SEMF-124 | Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L’enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l’école. Montréal : Chenelière Education. Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec. Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement". Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
P-SEMF-123 | |
P-SEMF-124 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEMF-123 | Gauthier, C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession. Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L’enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l’anglais par Demers, D.D. |
P-SEMF-124 | Gauthier, C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession. Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L’enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l’anglais par Demers, D.D. |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
P-SEMF-123 | Not applicable |
P-SEMF-124 | Not applicable |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
P-SEMF-123 | Unauthorized |
P-SEMF-124 | Unauthorized |