Study programme 2017-2018Français
Preparatory Teaching Placement
Programme component of Certificate of Teaching for Upper Secondary Education - Architecture and Urban Planning à la Faculty of Architecture and Urban Planning
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UA-A1-ARCHIT-010-MCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Méthodologie et formation
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français00200033Full academic year

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEMF-193Preparatory Teaching Placement002000A?%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Adequately interpret situations experienced in the classroom and outside the classroom by mobilising knowledge in human sciences
  • Adapt to different school groups by mobilising knowledge in human sciences
  • Master legal documents so as to practise the profession properly
  • Present information in a neutral and undirected way
  • Master the language of instruction, both orally and in writing

Learning Outcomes of UE

At the end of the course, the student will be capable of transposing the diciplinaires knowledges in school knowledges.

Content of UE

neant

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • N/A

Type of Assessment for UE in Q2

  • N/A

Q2 UE Assessment Comments

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q3

  • N/A

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEMF-193
  • Stages et activités d'intégration professionnelle

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEMF-193
  • Face to face

Required Reading

AA
P-SEMF-193

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEMF-193Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000) . 20Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec.
Gauthier,C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler,H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d’une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP.
Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L’enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l’anglais par Demers, D.D. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage »  (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique »  (2e édition). Disponible sur le cours en ligne.

Recommended Reading

AA
P-SEMF-193

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEMF-193Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEMF-193Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEMF-193Unauthorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 11/01/2018
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be