Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à la Faculty of Translation and Interpretation - School of International Interpreters
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
T-FRAN-501
  • BERRE Michel
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais300000Q1

      Contents

      Two issues are mainly addressed: 1) the major methodological currents analysed, in particular the issue of education morphosyntactic regularities of the foreign language; 2) the “institutionalisation” of language teaching (in the 19th and 20th centuries) through the specific case of Belgium, where the question of languages (languages taught, vehicular languages) affects all levels of education.    

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      – M. Berré et H. Besse, « Méthodes, techniques d’enseignement du français comme L2 : éléments pour une réflexion historiographique », dans Kok-Escalle <em>et al</em>. (eds), Histoire internationale du français langue étrangère ou seconde : problèmes, bilans et perspectives, <i>Le français dans le Monde – </i><i>Recherches et Applications </i><i>52</i>, Paris, Clé International 2012, pp. 62-77.
      – M. Berré, <i>Les langues à l'école primaire : enjeux identitaires et pédagogiques. Le français en Belgique flamande au XIXe siècle</i>, Mons, CIPA, 2006.
      – J. A. Caravolas, <i>La didactique des langues</i> <i>au Siècle des Lumières. Précis et anthologie thématique</i>, Montréal, Presses universitaires de Montréal, 2000.
      – Claude Germain, <i>Évolution de l’enseignement des langues : 5 000 ans d’histoire</i>, Paris, Clé International (Coll. Didactique des langues étrangères), 1993.
      – Anthony P. R. Howatt et H. G. Widdowson, <i>A history of English Language Teaching</i> (2nd Edition), Oxford : University Press, 2004.
      – Christian Puren, <i>Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues</i>, Paris, Clé International (coll. Didactique des langues étrangères), 1998.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Term 1 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Term 1 Assessment - comments

      Not applicable

      Term 2 Assessment - type

      • N/A

      Term 2 Assessment - comments

      Not applicable

      Term 3 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Term 3 Assessment - comments

      Not applicable

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Not applicable

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours (cours magistraux; conférences)
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term