Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) |
---|---|---|---|
P-SESF-010 |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | Q1 |
Contents
Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.
Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.
Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.
Required Learning Resources/Tools
- Pascale JAMOULLE, « Une anthropologie impliquée en santé mentale », dans Hermesse J., Singleton M., Veuillemenot A.-M. (dir.) <i>Implications et explorations éthiques en anthropologie, </i>Academia/L’Harmattan, 2011, pp. 159-175.
Recommended Learning Resources/Tools
- Christian GHASARIAN (dir.),<i> </i>« Sur les chemins de l’anthropologie réflexive » dans Christian GHASARIAN,<i> De l’ethnographie à l’anthropologie</i> réflexive. <i>Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux</i>, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
- Jean-Pierre Olivier de Sardan, <i>La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie</i>, Enquête, n°1, 1995
- Jean-Pierre Olivier de Sardan, <i>La violence faite aux données</i><i>. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie</i>, Enquête n° 3, pp.31-59.
- Tzvetan TODOROV, « <i>La mémoire devant l’histoire</i> », <i>Terrain</i>, 25/1995
Other Recommended Reading
- Daniel BERTAUX, <i>Les récits de vie</i>, Nathan, 1997
- Jeanne favret-saada, « Etre affecté<i> », </i> <i>Gradhiva, </i> n°8, 1990.
- Clifford Geertz,<i> </i>« Du point de vue de l’indigène. Sur la nature de la <i>compréhension anthropologique » dans </i>Clifford Geertz<i>, Savoir global, savoir local, </i><i>Les lieux du savoir, Paris,</i> PUF, 2012 <i>(</i>1986), <i>pp 71 à 90.</i>
Mode of delivery
- Face to face
Term 1 Assessment - type
- Presentation and works
- Oral examination
Term 1 Assessment - comments
Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.
Term 2 Assessment - type
- Presentation and works
- Oral Examination
Term 2 Assessment - comments
Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.
Term 3 Assessment - type
- Presentation and works
- Oral examination
Term 3 Assessment - comments
Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type
- Presentation and works
- Oral examination
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments
Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.
Type of Teaching Activity/Activities
- Cours (cours magistraux; conférences)
- Travaux pratiques / travaux de laboratoire / exercices de création et recherche en atelier / projet sur ordinateur /études de cas
- Préparations, travaux, recherches d'information