Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SESF-010
  • JAMOULLE Pascale
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais10101000Q1

      Contents

        Taking part in the development of researches founded on the meeting and participatory observation: meaning of enquiries, field, building of problems, ethical questions.  

      Crossing methodologies: ethnographical descriptions, interviews and life stories, private archives, participatory dynamics and group interviews.  

      Interpretating, writing : crossed interpretations, writing phase, anonymity, professional confidence.

      Required Learning Resources/Tools

        -        Pascale JAMOULLE, « Une anthropologie impliquée en santé mentale », dans Hermesse J., Singleton M., Veuillemenot A.-M. (dir.) <i>Implications et explorations éthiques en anthropologie, </i>Academia/L’Harmattan, 2011, pp. 159-175.

      Recommended Learning Resources/Tools

      -        Christian GHASARIAN (dir.),<i> </i>« Sur les chemins de l’anthropologie réflexive » dans Christian GHASARIAN,<i> De l’ethnographie à l’anthropologie</i> réflexive. <i>Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux</i>, Armand Colin, Paris, 2004, pp. 5-34.
      -        Jean-Pierre Olivier de Sardan, <i>La politique du terrain. Sur la production des données en anthropologie</i>, Enquête, n°1, 1995
      -        Jean-Pierre Olivier de Sardan, <i>La violence faite aux données</i><i>. De quelques figures de la surinterprétation en anthropologie</i>,  Enquête n° 3, pp.31-59.
      -        Tzvetan TODOROV, « <i>La mémoire devant l’histoire</i> », <i>Terrain</i>, 25/1995

      Other Recommended Reading

      -        Daniel BERTAUX, <i>Les récits de vie</i>, Nathan, 1997
      -        Jeanne favret-saada, « Etre affecté<i> », </i> <i>Gradhiva, </i> n°8, 1990.
      -        Clifford Geertz,<i> </i>« Du point de vue de l’indigène. Sur la nature de la <i>compréhension anthropologique » dans </i>Clifford Geertz<i>, Savoir global, savoir local, </i><i>Les lieux du savoir, Paris,</i> PUF, 2012 <i>(</i>1986),  <i>pp 71 à 90.</i>

      Mode of delivery

      • Face to face

      Term 1 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Term 1 Assessment - comments

      Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.

      Term 2 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral Examination

      Term 2 Assessment - comments

      Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.

      Term 3 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Term 3 Assessment - comments

      Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

      • Presentation and works
      • Oral examination

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Students will carry out a field enquiry in precarious backgrounds. They will realize a writing work and an oral presentation.

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours (cours magistraux; conférences)
      • Travaux pratiques / travaux de laboratoire / exercices de création et recherche en atelier / projet sur ordinateur /études de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term