Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) |
---|---|---|---|
P-SESF-006 |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 15 | 5 | 10 | 0 | 0 | Q1 |
Contents
- Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.
- Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)
- « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.
- « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.
Required Learning Resources/Tools
- Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , « <i>Le rétablissement en pratique(s). Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques.</i> », Lannoo/Campus, 2015.
- Pascale JAMOULLE, <i>Des hommes sur le fil. La construction de l’identité masculine en milieux pércaires. </i>La Découverte/Poche, 2008.
- Pascale JAMOULLE, <i>Drogues de rue. Récits et styles de vie, </i>De Boeck, 2002.
Recommended Learning Resources/Tools
- Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, <i>Adolescences en exil, </i>Academia H, 2011
- Pascale JAMOULLE, <i>La Débrouille des familles, </i>De Boeck, 2002.
Other Recommended Reading
BOURGOIS Philippe, <i>En quête de respect, le crack à New York</i>, Seuil, 2001 (1995). CASTEL Robert, <i>La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? </i>, Seuil/La République des Idées, 2007
DELCROIX Catherine. <i>Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité</i>, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)
LAPEYRONNIE Didier, <i>Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd’hui,</i> Robert Lafont, 2008
MORO Marie-Rose, <i>Enfants d’ici venus d’ailleurs</i>, Hachette littérature/La Découverte, 2002.
Mode of delivery
- Face to face
Term 1 Assessment - type
- Presentation and works
- Oral examination
Term 1 Assessment - comments
Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %) Oral presentation (25 %)
Term 2 Assessment - type
- Presentation and works
- Oral Examination
Term 2 Assessment - comments
Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %) Oral presentation (25 %)
Term 3 Assessment - type
- Presentation and works
- Written examination
Term 3 Assessment - comments
Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %) Oral presentation (25 %)
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type
- Presentation and works
- Oral examination
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments
Exploratory research : Documentary analysis (25%) Field enquiry (50 %) Oral presentation (25 %)
Type of Teaching Activity/Activities
- Cours (cours magistraux; conférences)
- Travaux pratiques / travaux de laboratoire / exercices de création et recherche en atelier / projet sur ordinateur /études de cas
- Préparations, travaux, recherches d'information