Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SEMF-126
  • DEMEUSE Marc
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1

      Contents

      Not applicable

      Required Learning Resources/Tools

      Nicaise, I., Desmedt, E., Demeuse, M. (éds) (2009). <i>Une école réellement juste pour tous ! Seize pistes de réforme et d'action. </i>Waterloo : Plantyn (500 pages).

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Chapelle, G. & Meuret, D. (2006). <em>Améliorer l'école. </em>Paris: Presses universitaires de France.
      Crahay, M. (2007). <em>Peut-on lutter contre l'échac scolaire? </em>Bruxelles: De Boeck, coll. "Pédagogies en développement".
      Crahay, M. (éd.)(2013). <em>L'école peut-elle être juste et efficace? De l'égalité des chances à l'égalité des acquis. </em>Bruxelles: De Boeck, coll. "Pédagogies en développement".
      Demeuse, M., Baye, A., Straeten, MH., Nicaise, J. & Matoul, A. (éds.). <em>Vers une école juste et efficace: vingt-six contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation (une approche internationale). </em>Bruxelles: De Boeck, coll."Economie, société, région".
      Dupriez, V. (2015). <em>Peut-on réformer l'école. Approches organisationnelle et institutionnelle du changement pédagogique.</em> Bruxelles: De Boeck, coll. "Pédagogies en développement".
      Meuret, D. (2007). <em>Gouverner l'école: une comparaison France/Etats-Unis</em>. Paris: Presses universitaires de France.

      Mode of delivery

      • Mixed

      Term 1 Assessment - type

      • Written examination

      Term 1 Assessment - comments

      Written exam (January and /or September) (50%) consisting of integrating chapters from the reference book, meaning to be able to summarize a question dealt in the book, to argue it, to put it into the Belgian context and to demonstrate sufficient knowledge regarding education news

      Term 2 Assessment - type

      • N/A

      Term 2 Assessment - comments

      Not applicable

      Term 3 Assessment - type

      • Written examination

      Term 3 Assessment - comments

      Written exam (January and /or September) (50%) consisting of integrating chapters from the reference book, meaning to be able to summarize a question dealt in the book, to argue it, to put it into the Belgian context and to demonstrate sufficient knowledge regarding education news

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

      • N/A

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Not applicable

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours (cours magistraux; conférences)
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term