Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à la Faculty of Psychology and Education
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
P-SEMF-071
  • DEMEUSE Marc
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1

      Contents

      assessment, evaluation, benchmarks, competency-based approach, test, ethics, validity, reliability, exams

      Required Learning Resources/Tools

      Scallon, G. (2007). <em>L'évaluation des apprentissages dans une approche par compétences.</em> Bruxelles : De Boeck Université, coll. « Pédagogies en développement ».

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Bonniol, J.J., Vial, M. (1997). <i>Les modèles de l'évaluation. </i>Bruxelles : De Boeck Université.
      Bressoux, P., & Pansu, P. (2003). <i>Quand les enseignants jugent leurs élèves</i>. Paris : Presses universitaires de France.
      Dubus, A. (2006). <em>La notation des élèves. Comment utiliser la docimologie pour une évaluation raisonnée.</em> Paris: Armand Collin.
      Cardinet, J. (1994, 2e édition). <i>Evaluation scolaire et mesure. </i>Bruxelles : De Boeck Université, coll. Pédagogies en développement.
      De Landsheere, G. (1992, 6e édition). <i>Evaluation continue et examens. Précis de docimologie. </i>Bruxelles : Editions Labor, coll. « Education 2000 ».
      Demeuse, M. (2004). <i>Introduction aux théories et aux méthodes de la mesure en sciences psychologiques et en sciences de l'éducation. </i>Liège : Les Editions de l'Université de Liège.
      Merle, P. (1996). <i>L'évaluation des élèves : enquête sur le jugement professoral. </i>Paris : Presses universitaires de France.
      Merle, P. (1998). Sociologie de l'évaluation scolaire. Paris : Presses universitaires de France, Coll. « Que sais-je ? ». 
      Merle, P. (2007). <em>Les notes. Secrets de fabrication. </em>Paris: Presses universitaires de France, coll. "Education et Société".
      Morissette, D. (2001, 3e édition). <em>Les examens de rendement scolaire. </em>Sainte-Foy (Québec): Les Presses de l'Université Laval.
      Tardif, J. (2006). <em>L'évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. </em>Montréal: Chenelière Education.Not applicable

      Mode of delivery

      • Face to face

      Term 1 Assessment - type

      • Written examination

      Term 1 Assessment - comments

      Multiple choice questionnaire (50% of the UE score)

      Term 2 Assessment - type

      • N/A

      Term 2 Assessment - comments

      Not applicable

      Term 3 Assessment - type

      • Written examination

      Term 3 Assessment - comments

      Not applicable

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

      • N/A

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Not applicable

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours (cours magistraux; conférences)
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term