Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) |
---|---|---|---|
H-IANT-201 |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 |
Contents
The course is divided into four parts : i) Main trends in Anthropology, as far as methods are concerned ; ii) Basic steps in scientific anthropological research ; iii) Concepts and attitudes useful to the discipline; iv) Most used methods and techniques, with a focus on participative observation and on the various techniques of interview. Transversally, it also refers to the epidemiological and ethical dimensions that underlie the discipline. A series of photographs are presented at about 2/3 of the classes to help the student put images on the numerous examples previously cited, which are drawn from the lecture’s own field experience.
Required Learning Resources/Tools
The student will be required to read the following papers: instructions will be given by the lecturer in due time:
R. Brautigan, “Introduction” in June 30th, June 30th, R. Magli & al, 2006, « Méthodes », in Comment l’informatique vient aux enfants ?, pp. 159-170 C. Ghasarian, 1997, « Les désarrois de l’ethnographe », in L’homme, n°143, 1997, pp. 189-198 H. Becker 1985, « Définitions de la déviance », in Outsiders, Métailié, pp 27-41 M. Singleton, 2000, « Amateurs de chiens à Dakar : Plaidoyer pour un interprétariat anthropologique », in Population et Développement n°6, Académia-Bruylant, Louvain la Neuve et L’Harmattan, Paris, p.51 D. Jonckers, 1997 : « Point de vue anthropologique sur les changements sociaux », in L’œil de l’anthropologue : regards sur l’autre, regards sur soi, Alliance universitaire d’Auvergne, pp.161-168 (extraits) « L`observation participante dans la communauté des Kortorari » C.C.Tesar 2005, in « La maison « inachevée: Une approche anthropologique de la communauté des Kortorari (Tsiganes de Tente) » Ecole Doctorale Francophone en Sciences Sociales : Universitatea Bucuresti (Extraits). G. Pearson, « Talking a good fight : Authenticity and Distance in the Ethnographer’s Craft » et G. Armstrong, « Like that Desmond Morris?», in Hobbs, D. & May, T. (eds.) Interpreting the Field: Accounts of Ethnography, Clarendon Press, Oxford, 1993 « Alimentation », in Cogels S 2002 « Les Ntumu du Sud-Cameroun : une société de non-spécialistes », Thèse de doctorat, ULB, pp 291-306. « Conduire un entretien » in Beaud, S. & Weber, F. : «Guide de l’enquête de terrain. Produire et analyser des données ethnographiques », Paris, La découverte, 1998, p. 203-229. « Les techniques d’entretien », Extraits de Guttet A., 1983B: « L’entretien », Paris Armand Colin, pp.34-40
The student must read one case study, of his choice, amongst the following list (or outside the list, with prior approval from the lecturer):
« Les yeux de ma chèvre » de E. de Rosny, Plon : Terre Humaine, 1981
« Un anthropologue en déroute » de N. Barley, Petite Bibliothèque Payot, 1992
« Chronique des indiens Guayaki » de Pierre Clastres, Terre Humaine, 1972
« Ishi » de Theodora Kroeber, Terre Humaine, 1987
“L’hôpital en urgence”, Peneff, J., Editions Métailié, Paris,1992
« Des hommes sur le fil : La construction de l’identité masculine en milieux précaires » , P. Jamoulle, Paris, La découverte, 2005
Recommended Learning Resources/Tools
ALBARELLO, L. 2002, «Apprendre à chercher: l’acteur social et la recherche scientifique », De Boeck, Bruxelles, 197 p. ATKINSON, P. 1992 Understanding Ethnographic Texts. Sage Publications “Qualitative Research Methods Series” Nr. 25 BEAUD S. & Weber F. 1998, Guide de l’enquête de terrain : Produire et analyser des données ethnographiques Paris, la découverte BECKER H.S. 2002, « Les ficelles du métier :<i> </i><i>Comment conduire sa recherche en sciences sociales</i> , Ed. La Découverte & Syros, Paris 2002 CARATINI, S. 2004 « Les non-dits de l’anthropologie », Presses Universitaires de France, Paris Comment conduire sa recherche en sciences sociales , Ed. La Découverte & Syros, Paris 2002 FETTERMAN, D. 1998 “Ethnography : Step by Step”, Applied Social Research Methods Series, Vol.17, SAGE Publications, London HOBBS, D. & MAY, T. (eds.), 1993 “Interpreting the Field: Accounts of Ethnography”, Clarendon Press, Oxford MERCIER P. 1984, « Histoire de l’anthropologie », Le sociologue, 5, Presses Universitaires de France, Paris, 1984 OLIVIER DE SARDAN J-P 2008, « La rigueur du qualitatif : Les contraintes empiriques de l'interprétation socio-anthropologique » ? Editions Academia, Louvain la Neuve
POUPART J. 1997, « L’entretien de type qualitatif : considérations épistémologiques, théoriques et méthodologiques » in Gaëtan Morin (éd.), La recherche qualitative, enjeux épistémologiques, pptp.173-206. Montréal : Bibliothèque nationale du Québec. QUIVY R & VAN CAMPENHOUDT, L. 1995 « Manuel de recherche en sciences sociales », Dunod ROSE, D. 1990 “Living the ethnographic life”, London, SAGE, Qualitative Research Methods Nr. 23
Other Recommended Reading
COPANS, J. 1998 « L’enquête ethnologique de terrain », Nathan Université, Paris GHASARIAN, C. 2002 « De l’ethnographie à l’anthropologie réflexive : Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux », VUEF/Armand Colin, Paris MARCUS G.E. 1995, “Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography”, in Annual Review of Anthropology, 24: 95-117.
Mode of delivery
- Face to face
Term 1 Assessment - type
- Oral examination
Term 1 Assessment - comments
Not applicable
Term 2 Assessment - type
- N/A
Term 2 Assessment - comments
Not applicable
Term 3 Assessment - type
- Oral examination
Term 3 Assessment - comments
Not applicable
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type
- N/A
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments
Not applicable
Type of Teaching Activity/Activities
- Cours (cours magistraux; conférences)