Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à l"School of Human and Social Sciences
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
H-IANT-201
  • COGELS Serge
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais300000Q1

      Contents

      The course is divided into four parts :  i) Main trends in Anthropology, as far as methods are concerned ; ii) Basic steps in scientific anthropological research ;  iii) Concepts and attitudes useful to the discipline; iv) Most used methods and techniques, with a focus on participative observation and on the various techniques of interview. Transversally, it also refers to the epidemiological and ethical dimensions that underlie the discipline. A series of photographs  are presented at about 2/3 of the classes to help the student put images on the numerous examples previously cited, which are drawn from the lecture’s own field experience.

      Required Learning Resources/Tools

      The student will be required to read the following papers: instructions will be given by the lecturer in due time:

      R. Brautigan,  “Introduction” in  June 30th, June 30th,  R. Magli & al, 2006,  « Méthodes », in Comment l’informatique vient aux enfants ?, pp. 159-170 C. Ghasarian, 1997,  « Les désarrois de l’ethnographe », in L’homme, n°143, 1997, pp. 189-198 H. Becker 1985, « Définitions de la déviance », in Outsiders, Métailié, pp 27-41 M. Singleton, 2000, « Amateurs de chiens à Dakar : Plaidoyer pour un interprétariat anthropologique », in Population et Développement n°6, Académia-Bruylant, Louvain la Neuve et L’Harmattan, Paris, p.51 D. Jonckers, 1997 : « Point de vue anthropologique sur les changements sociaux », in L’œil de l’anthropologue : regards sur l’autre, regards sur soi, Alliance universitaire d’Auvergne, pp.161-168 (extraits) « L`observation participante dans la communauté des Kortorari » C.C.Tesar 2005, in  « La maison « inachevée: Une approche anthropologique de la communauté des Kortorari (Tsiganes de Tente) » Ecole Doctorale Francophone en Sciences Sociales : Universitatea Bucuresti (Extraits). G. Pearson, « Talking a good fight : Authenticity and Distance in the Ethnographer’s Craft » et G. Armstrong, « Like that Desmond Morris?», in Hobbs, D. & May, T. (eds.)  Interpreting the Field: Accounts of Ethnography, Clarendon Press, Oxford, 1993 « Alimentation », in Cogels S 2002  « Les Ntumu du Sud-Cameroun : une société de non-spécialistes », Thèse de doctorat, ULB, pp 291-306. « Conduire un entretien » in  Beaud, S. & Weber, F. : «Guide de l’enquête de terrain. Produire et analyser des données ethnographiques », Paris, La découverte, 1998, p. 203-229. « Les techniques d’entretien », Extraits de Guttet A., 1983B: « L’entretien », Paris Armand Colin, pp.34-40

      The student must read one case study, of his choice, amongst the following list (or outside the list, with prior approval from the lecturer):

      « Les yeux de ma chèvre » de E. de Rosny, Plon : Terre Humaine, 1981
      « Un anthropologue en déroute » de N. Barley,  Petite Bibliothèque Payot, 1992
      « Chronique des indiens Guayaki » de Pierre Clastres, Terre Humaine, 1972
      « Ishi » de Theodora Kroeber, Terre Humaine, 1987
      “L’hôpital en urgence”, Peneff, J., Editions Métailié, Paris,1992
      « Des hommes sur le fil : La construction de l’identité masculine en milieux précaires »  , P. Jamoulle, Paris, La découverte, 2005

      Recommended Learning Resources/Tools

      ALBARELLO, L.  2002, «Apprendre à chercher: l’acteur social et la recherche scientifique », De Boeck, Bruxelles, 197 p. ATKINSON, P. 1992 Understanding Ethnographic Texts.  Sage Publications “Qualitative Research Methods Series” Nr. 25 BEAUD S. & Weber F. 1998, Guide de l’enquête de terrain : Produire et analyser des données ethnographiques Paris, la découverte BECKER H.S. 2002, « Les ficelles du métier :<i> </i><i>Comment conduire sa recherche en sciences sociales</i> , Ed. La Découverte & Syros, Paris 2002 CARATINI, S.  2004  « Les non-dits de l’anthropologie », Presses Universitaires de France, Paris Comment conduire sa recherche en sciences sociales , Ed. La Découverte & Syros, Paris 2002 FETTERMAN, D. 1998   “Ethnography : Step by Step”, Applied Social Research Methods Series, Vol.17, SAGE Publications, London HOBBS, D. & MAY, T. (eds.), 1993  “Interpreting the Field: Accounts of Ethnography”, Clarendon Press, Oxford MERCIER P. 1984, « Histoire de l’anthropologie », Le sociologue, 5, Presses Universitaires de France, Paris, 1984 OLIVIER DE SARDAN J-P 2008, « La rigueur du qualitatif : Les contraintes empiriques de l'interprétation socio-anthropologique » ? Editions Academia, Louvain la Neuve
      POUPART J. 1997, « L’entretien de type qualitatif : considérations épistémologiques, théoriques et méthodologiques » in Gaëtan Morin (éd.), La recherche qualitative, enjeux épistémologiques, pptp.173-206. Montréal : Bibliothèque nationale du Québec. QUIVY R & VAN CAMPENHOUDT, L. 1995  « Manuel de recherche en sciences sociales », Dunod ROSE, D. 1990  “Living the ethnographic life”, London, SAGE, Qualitative Research Methods Nr. 23

      Other Recommended Reading

      COPANS, J. 1998   « L’enquête ethnologique de terrain », Nathan Université, Paris GHASARIAN, C. 2002  « De l’ethnographie à l’anthropologie réflexive : Nouveaux terrains, nouvelles pratiques, nouveaux enjeux », VUEF/Armand Colin, Paris MARCUS G.E. 1995, “Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography”, in Annual Review of Anthropology, 24: 95-117.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Term 1 Assessment - type

      • Oral examination

      Term 1 Assessment - comments

      Not applicable

      Term 2 Assessment - type

      • N/A

      Term 2 Assessment - comments

      Not applicable

      Term 3 Assessment - type

      • Oral examination

      Term 3 Assessment - comments

      Not applicable

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

      • N/A

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Not applicable

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours (cours magistraux; conférences)
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term