Study programme 2015 - 2016
Activité d'apprentissage à la Faculty of Architecture and Urban Planning
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)
A-CARC-003
  • GLUCK Dominique
  • SOBCZAK Fabrice
  • VERSPEELT Frank
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais0234000A

      Contents

      Investigate housing environments by questioning the management of vacant spaces, the landscape and, in a general way, city and country planning.

      Analyse a specific context and produce a preliminary study which can lead to the formulation of a diagnosis.

      Introduce the questioning of architectural attitudes through the stakes and the problems of city and country planning regarding sustainable development and concerning the current regulations in the Walloon Region.

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Bibliographie :

      Allain R., Morphologie urbaine, Armand Colin, Paris, 2004.
      Charlot-Valdieu C.,L’Urbanisme durable-Concevoir un éco-quartier, Ed. Le Moniteur, Paris, 2009.
      Choay F., L’Urbanisme, utopies et réalités, Ed. Seuil, Coll. Points, Lonrai, 1979.
      Durand J.-P., La représentation du projet d’architecture-approche pratique et critique, Ed. de la Villette, Paris 2003. Donnadieu B., L’apprentissage du regard, Ed. de la Villette, Paris 2002.
      Eleb M., Le logement contemporain 1995-2012, Mardaga, Bruxelles, 2013.
      Frelat-Kahn B. et Lazzarotti O., Habiter vers un nouveau concept, Armand Colin, Coll. Recherches, Paris 2012.
      Jakob M., Le Paysage, Infolio, Coll. Archigraphy Poche, Espagne 2013.
      Jormakka K., La recherche de la forme, Birkhauser, Bâle, 2008.
      Michelin N., Avis-Propos sur l’architecture, la ville, l’environnement, Archibooks, Paris, 2006.
      Possompès M., La fabrication du projet, Eyrolles, Paris , 2013.
      Sansot P., Poétique de la ville, Petite Bibliothèque Payot, Paris 2004.
      Von Meiss P., De la forme au lieu, Presses Polytechniques et universitaires romandes, Lausanne, 1986.
      Waterman T., Les fondamentaux de l’architecture du paysage, Pyramid, Paris , 2010.
      Zévi B., Apprendre à voir l’architecture, Ed. de Minuit, Paris, 1959.
      Zévi B., Le langage moderne de l’architecture, Dunod, Paris, 1981.

      Other Recommended Reading

      Revues :

      Architecture d’Aujourd’hui, El Croquis, be.passive, Trimestriel du développement territorial (SPW Editions), d’Architectures, Détail, etc. Coll. Parenthèse, édition du Ministère (français) de l’Ecologie, du développement durable, des transports et du logement. Coll. Ville-Aménagement, Ed. Le Moniteur, Paris. Etudes et documents du CPDT (Conférence permanente du développement territorial), Ministère de la Région wallonne. Atlas des paysages de wallonie, CPDT.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Term 1 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral examination
      • see comment

      Term 1 Assessment - comments

      40% of the global evaluation being :

      4% for the on-going assessment
      12% for the presentations and work
      24% the oral examination (jury)

      Term 2 Assessment - type

      • Presentation and works
      • Oral Examination
      • see comment

      Term 2 Assessment - comments

      60% of the global evaluation being :

      6% for the on-going assessment
      18% for the presentations and work
      36% for the oral examination (jury)

      Term 3 Assessment - type

      • N/A

      Term 3 Assessment - comments

      Not applicable

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

      • N/A

      Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - Comments

      Not applicable

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Ateliers et projets encadrés au sein de l'établissement
      UE : Programme component - AA : Teaching activity
      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term