Study programme 2024-2025Français
Faculty of Psychology and Education
Bachelor's in Psychology and Education: General (CHARLEROI) (shift schedule)

  • Panel Chairperson : Bruno DE LIEVRE
  • Panel Secretary : Myriam PICCALUGA
Hide AAs
Bloc 1Hours (*)TermCreditsWeight.
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HD(*) HR(*) Total
Compulsory Courses60
UP-B1-BAGENE-014-C Fundamentals for Descriptive and Inferential Statistical Analysis303000060Q166
P-SDHT-202 - Fundamentals for Descriptive and Inferential Statistical Analysis (theory)
P-SDHT-204 - Fundamentals for Descriptive and Inferential Statistical Analysis (exercises)
UP-B1-BAGENE-002-C Biology and Human Genetics26400030Q144
P-SEDO-035 - Biology and Human Genetics
UP-B1-BAGENE-001-C English for psychology and educational sciences I80220030Q244
V-LANG-550 - English for Psychology and Educational Sciences I
UP-B1-BAGENE-017-C Fondements des sciences de l'éducation6515100090Q199
P-SIPN-134 - Education Science
P-SEDO-080 - History of Education
P-SPAS-204 - Education et société
UP-B1-BAGENE-018-C Fondements des sciences psychologiques60000060Q166
P-SEPL-098 - Psychological Sciences I: History, Methods and Domains
P-SPCN-235 - Sciences psychologiques II : fondements théoriques des processus cognitifs
P-SPCE-248 - Sciences psychologiques III : fondements théoriques des processus affectifs et conatifs
UP-B1-BAGENE-009-C Neurophysiology and Neuroanatomy26400030Q244
P-SPCN-124 - Neurophysiology and Neuroanatomy
UP-B1-BAGENE-005-C Philosophie et questions d'éthique27000027Q233
W-DDIV-058 - Philosophy and Ethics- AAEP
W-DDIV-064 - /
UP-B1-BAGENE-006-C Principes de la recherche et de la mesure en sciences humaines201000030Q244
P-SMSL-091 - Principes de la recherche et de la mesure en sciences humaines
UP-B1-BAGENE-016-C Personal and Professional Development Project I2358075120Y66
P-SEDO-247 - Organisation et méthodes de travail universitaire
P-SEDO-253 - Aide à la réussite : compétences et connaissances de base - Mathématiques
P-SEDO-254 - Aide à la réussite : compétences et connaissances de base - Sciences
P-SEDO-255 - Aide à la réussite : compétences et connaissances de base - Français
V-LANG-559 - Basic English skills
P-SEDO-264 - Développement de compétences numériques
UP-B1-BAGENE-019-C Psychologie différentielle : Intelligence et personnalité30000030Q233
P-SEOC-238 - Psychologie différentielle : Intelligence
P-SEOC-239 - Psychologie différentielle : Personnalité
UP-B1-BAGENE-011-C Developmental psychology45000045Q255
P-SMSL-213 - Developmental Psychology
UP-B1-BAGENE-012-C Social Psychology30000030Q233
P-SEPT-160 - Social Psychology
UP-B1-BAGENE-013-C Sociology30000030Q133
P-SEPT-215 - Sociology
Aide à la réussite
Les étudiants de BAB1 qui n'ont pas acquis min. 30 crédits du bloc 1 à l'issue de l'année académique 2022-2023 doivent obligatoirement compléter leur inscription 2023-2024 par des activités d'aide à la réussite.
UP-B1-BAGENE-101-C Aide à la réussite00003030Q1,Q2
P-SEDO-261 - Aide à la réussite (Partie A)
P-SEDO-262 - Aide à la réussite (Partie B)
Remédiation0
UP-B1-BAGENE-102-C Remédiation00001515Q2
P-SEDO-262 - Aide à la réussite (Partie B)
60
Bloc 2Hours (*)TermCreditsWeight.
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HD(*) HR(*) Total
Compulsory Courses60
UP-B2-BAGENE-017-C Education à la citoyenneté numérique15000015Q222
P-SIPN-225 - Education à la citoyenneté numérique
UP-B2-BAGENE-001-C English for Psychology and Educational Sciences II Prérequis26040030Q244
V-LANG-553 - English for Psychology and Educational Sciences II
UP-B2-BAGENE-015-C Introduction à l'orthopédagogie clinique30000030Q133
P-SEOC-216 - Introduction à l'orthopédagogie clinique
UP-B2-BAGENE-002-C Introduction to Clinical Psychology Prérequis201000030Q144
P-SPCE-099 - Introduction to Clinical Psychology
UP-B2-BAGENE-005-C Experimentation Methodology151500030Q144
P-SMSL-118 - Experimentation Methodology
UP-B2-BAGENE-006-C Observation Methodology151050030Q244
P-SPAS-121 - Observation Methodology
P-SPAS-123 - Observation Methodology (practicals)
UP-B2-BAGENE-004-C Investigation Methodology and Techniques Prérequis151500030Q244
P-SEEF-059 - Investigation Methodology and Techniques
P-SEEF-061 - Investigation Methodology and Techniques (practicals)
UP-B2-BAGENE-007-C Neurosciences cognitives30000030Q133
P-SPCN-236 - Neurosciences cognitives
UP-B2-BAGENE-008-C Personal and Professional Development Project II Prérequis1232160060Y,Q155
P-SEDO-249 - Contacts avec les milieux professionnels en sciences psychologiques, de l'éducation et en orthopédagogie clinique
P-SEDO-250 - Méthodologie de la communication scientifique en psychologie, éducation, logopédie et orthopédagogie clinique
UP-B2-BAGENE-009-C Psychiatry30000030Q133
P-SEPL-148 - Psychiatry
UP-B2-BAGENE-010-C Cognitive psychology150150030Q244
P-SPCN-002 - Cognitive Psychology
UP-B2-BAGENE-016-C Psychologie de la santé et psychosomatique30000030Q233
P-SPCE-226 - Psychologie de la santé et psychosomatique
UP-B2-BAGENE-018-C Psychologie du langage et de la communication201000030Q144
P-SMSL-260 - Langage et communication : Aspects théoriques
P-SMSL-261 - Langage et communication : Pratiques cliniques et professionnelles
UP-B2-BAGENE-012-C Psychopathology30000030Q233
P-SPCN-214 - Psychopathology
UP-B2-BAGENE-019-C Education Science: Teaching and Learning Models151500030Q144
P-SIPN-215 - Education Science: Teaching and Learning Models
UP-B2-BAGENE-014-C Parametric and Non-parametric Quantitative Techniques Prérequis303000060Q266
P-SDHT-206 - Parametric and Non-parametric Quantitative Techniques (theory)
P-SDHT-208 - Parametric and Non-parametric Quantitative Techniques (exercises)
60
Bloc 3Hours (*)TermCreditsWeight.
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HD(*) HR(*) Total
Compulsory Courses48
UP-B3-BAGENE-021-C Analysis and Design of Educational Systems151500030Q244
P-SEEF-013 - Analysis and Design of Educational Systems
UP-B3-BAGENE-001-C English for Psychology and Educational Sciences III Prérequis30000030Q133
V-LANG-555 - English for Psychology and Educational Sciences III
UP-B3-BAGENE-017-C Clinical Institutions and Practices150150030Q244
P-SPCE-217 - Clinical Institutions and Practices
UP-B3-BAGENE-003-C Introduction to Psychodiagnosis45000045Q255
P-SPCE-095 - Introduction to Psychodiagnosis
UP-B3-BAGENE-004-C Neuropsychology Prérequis30000030Q233
P-SPCN-129 - Neuropsychology
P-SPCN-208 - Specific Learning Disorders
UP-B3-BAGENE-005-C Personal and Professional Development Project IIIIII Prérequis618260050Y55
P-SEDO-257 - Recherche documentaire, analyse d'expériences professionnelles et communication scientifique en psychologie et éducation
UP-B3-BAGENE-018-C Psychology of Emotions201000030Q144
P-SPCN-143 - Psychology of Emotions
UP-B3-BAGENE-006-C Work psychology301500045Q155
P-SEPT-157 - Work Psychology
P-SEPT-225 - Introduction à la pratique en psychologie du travail
UP-B3-BAGENE-007-C Psychometrics and Edumetrics Prérequis Corequis151500030Q144
P-SMSL-219 - Test Construction Theories
P-SMSL-221 - Psychometrics and Edumetrics (practicals)
UP-B3-BAGENE-008-C Psychopharmacology30000030Q233
P-SPCN-150 - Psychopharmacology
UP-B3-BAGENE-010-C Sociology of Education155100030Q144
P-SPAS-192 - Sociology of Education
P-SPAS-194 - Sociology of Education (practicals)
UP-B3-BAGENE-011-C Multivariate Inferential Statistics Prérequis Corequis151500030Q244
P-SMSL-061 - Multivariate Inferential Statistics: Procedures
P-SMSL-231 - Multivariate Inferential Statistics: Software Problems
Optional Courses12
L'étudiant choisit des enseignements, pour un total de 12 crédits, parmi les unités d'enseignement proposées ci-dessous. L'étudiant peut aussi choisir des enseignements qui sont organisés sur le site de Mons. Dans un souhait d'ouverture, l'étudiant peut également choisir, parmi ces 12 crédits, une UE (obligatoirement de 4 crédits) parmi les enseignements proposés dans d'autres cursus organisés par l'UMONS ou dans le cadre du programme EUNICE. Son choix sera soumis à l'approbation du Jury, lors de la constitution de son programme annuel.
UP-B3-BAGENE-013-C Behavioural approach to Learning102000030Q244
P-SEOC-152 - Behavioural Approach to Learning
UP-B3-BAGENE-023-C Introduction à l'étude de cas en psychologie clinique de l'enfant et de l'adolescent30000030Q244
P-SPCE-227 - Introduction à l'étude de cas en psychologie clinique de l'enfant et de l'adolescent
UP-B3-BAGENE-026-C Introduction à la pratique neuropsychologique151500030Q244
P-SPCN-237 - Introduction à la pratique neuropsychologique
UP-B3-BAGENE-025-C Introduction à la psychologie légale30000030Q244
P-SEPL-231 - Introduction à la psychologie légale (part 1)
P-SEPL-232 - Introduction à la psychologie légale (part 2)
UP-B3-BAGENE-028-C Orientation scolaire et professionnelle30000030Q244
P-SEEF-227 - Orientation scolaire et professionnelle
UP-B3-BAGENE-024-C Psychologie des apprentissages scolaires et neuroéducation30000030Q144
F-SFEN-020 - neuroeducation
F-SFEN-021 - Psychology of learning situations
UP-B3-BAGENE-012-C Use of ICT in Psychology and Education151500030Q144
P-SIPN-082 - Use of ICT in Psychology and Education
60
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Please note, the course titles given here are translations of the original titles and are provided in English for information only. In order to know in which language the course will be taught, please refer to the French page. There, the titles provided in French indicate that the course is taught in French and the titles provided in English indicate that the course is taught in English.
Date de génération : 17/05/2024
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be