Study programme 2023-2024Français
Didactics of Science
Programme component of Advanced Master's in University and Higher Education Pedagogy (MONS) (adapted schedule) à la Faculty of Psychology and Education

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UP-S1-MSPEDA-023-MOptional UEDUROISIN NatachaB101 - Service Education et Sciences de l’apprentissage
  • DUROISIN Natacha

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français020200055.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEEF-083Didactics of Science (seminar)020000Q150.00%
P-SEEF-085Didactics of Science (practicals)002000Q150.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

Learning Outcomes of UE

Building on a specific theme and levels (preschool or primary school), the EU aims to develop:
- the theoretical mastery of key concepts applied to different disciplines and this in a multidisciplinary approach (conceptualization, representations, didactic transposition, etc.);
the ability to understand relations between the didactic and assessment in a broad sense of the term;
- the link between teaching and the curriculum to teach;
the ability to share with the class group about the concepts and implementation of the teaching-learning sequence based on the principle of the lesson study ;
- the ability to perform a reflexive return on the pedagogical sequence;
- the ability to introduce, in the form of an oral presentation, the reflexive return and propose necessary adjustments in light of the scientific literature.

UE Content: description and pedagogical relevance

didactic, didactic situations, didactic contract, didactic tools, scientific activities, referentiels, knowledges, picturings, misconceptions, lesson study

Prior Experience

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEEF-083
  • Séminaires
P-SEEF-085
  • Préparations, travaux, recherches d'information

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEEF-083
  • Hybrid
P-SEEF-085
  • Hybrid

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEEF-083Syllabi disponibles sur Moodle
- Complément - Didactique des disciplines d'éveil: recueil de textes
P-SEEF-085Course material available on Moodle

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEEF-083Not applicable
P-SEEF-085Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEEF-083Astolfi, J.P., Darot, E., Ginsburger-Vogel, Y., Toussaint, J. (2008). Mots-clés de la didactique des sciences: Repères, définitions, bibliographies. Bruxelles : De Boeck.
Giordan, A. (1998, 2002). Apprendre! Paris : Belin.
Johsua, S., Dupin, J.J. (1993). Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques. Paris : Presses universitaires de France.
Viennot, L. (éd.) (2008). Didactique, épistémologie et histoire des sciences. Paris : Presses universitaires de France.
Reuter, Y. (2014). Didactiques et disciplines : une relation structurelle. Éducation et didactique, 8-1.
Pirson, J. F. (2014). Comme une danse. Ed. La Lettre volée / Art et photographie, 289-299.
Olmedo, E. & Christmann, M. (2017). Rencontre entre cartographie et partition, la figuration de l'expérience. In Besse J.-M., Tiberghien G. A. Opérations cartographiques, Actes Sud, Ecole Nationale Supérieure du Paysage, 102 à 113.
Robert, P. (2015). Achitrek, marcher pour savourer l'espace. Ed. La découverte, 13-33.
Duroisin, N., Demeuse, M., Bohbot, V. D., (2016). Apprendre l'espace à l'école. Cahiers Pédagogiques, 527, 48-49.
Hugonie, G. (2007). Le " terrain " pour les didacticiens de la géographie. Bulletin de l'Association de géographes français, 4, 486-492.
Couture, C. (2005). Repenser l'apprentissage et l'enseignement des sciences à l'école primaire : une co-construction entre chercheurs et praticiens. Revue des sciences de l'éducation, 31(2), 317-333.
Duroisin, N., Beauset, R. (2020). Former à et par la recherche : description d'un dispositif de formation de type " lesson study " basé sur la collaboration entre étudiants d'Université et de Haute Ecole. Revue hybride de l'éducation.
P-SEEF-085Astolfi, J.P., Darot, E., Ginsburger-Vogel, Y., Toussaint, J. (2008). Mots-clés de la didactique des sciences: Repères, définitions, bibliographies. Bruxelles : De Boeck.
Giordan, A. (1998, 2002). Apprendre! Paris : Belin.
Johsua, S., Dupin, J.J. (1993). Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques. Paris : Presses universitaires de France.
Viennot, L. (éd.) (2008). Didactique, épistémologie et histoire des sciences. Paris : Presses universitaires de France.
Reuter, Y. (2014). Didactiques et disciplines : une relation structurelle. Éducation et didactique, 8-1.
Pirson, J. F. (2014). Comme une danse. Ed. La Lettre volée / Art et photographie, 289-299.
Olmedo, E. & Christmann, M. (2017). Rencontre entre cartographie et partition, la figuration de l'expérience. In Besse J.-M., Tiberghien G. A. Opérations cartographiques, Actes Sud, Ecole Nationale Supérieure du Paysage, 102 à 113.
Robert, P. (2015). Achitrek, marcher pour savourer l'espace. Ed. La découverte, 13-33.
Duroisin, N., Demeuse, M., Bohbot, V. D., (2016). Apprendre l'espace à l'école. Cahiers Pédagogiques, 527, 48-49.
Hugonie, G. (2007). Le " terrain " pour les didacticiens de la géographie. Bulletin de l'Association de géographes français, 4, 486-492.
Couture, C. (2005). Repenser l'apprentissage et l'enseignement des sciences à l'école primaire : une co-construction entre chercheurs et praticiens. Revue des sciences de l'éducation, 31(2), 317-333.
Duroisin, N., Beauset, R. (2020). Former à et par la recherche : description d'un dispositif de formation de type " lesson study " basé sur la collaboration entre étudiants d'Université et de Haute Ecole. Revue hybride de l'éducation.

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEEF-083Unauthorized
P-SEEF-085Unauthorized

Term 1 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 assessment
P-SEEF-083
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
  • Oral presentation - Face-to-face
  • Seminar participation - Face-to-face
P-SEEF-085
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online
  • Oral presentation - Face-to-face
  • Seminar participation - Face-to-face

Term 1 Assessment - comments

AATerm 1 Assessment - comments
P-SEEF-083Reflective file and oral presentation. Presence is compulsory during the seminar.
50% for the collective realization of a teaching-learning sequence based on the lesson study principle (in groups of 3 to 4 students)
50% for the oral presentation. This part can only be presented in the first session (schools not accessible during school holidays).
P-SEEF-085Reflective file and oral presentation. Presence is compulsory during the seminar.
50% for the collective realization of a teaching-learning sequence based on the lesson study principle (in groups of 3 to 4 students)
50% for the oral presentation.

Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 resit assessment (BAB1)
P-SEEF-083
  • N/A - Néant
P-SEEF-085
  • N/A - Néant

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
P-SEEF-083
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
  • Oral presentation - Face-to-face
  • Seminar participation - Face-to-face
P-SEEF-085
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
  • Oral presentation - Face-to-face
  • Seminar participation - Face-to-face

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
P-SEEF-083Reflective file and oral presentation. Presence is compulsory during the seminar.
50% for the collective realization of a teaching-learning sequence based on the lesson study principle (in groups of 3 to 4 students)
50% for the discount of a presentation video.
P-SEEF-085Reflective file and oral presentation. Presence is compulsory during the seminar.
50% for the collective realization of a teaching-learning sequence based on the lesson study principle (in groups of 3 to 4 students)
50% for the discount of a presentation video.
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 15/05/2023
Date de dernière génération automatique de la page : 11/05/2024
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be