Study programme 2023-2024Français
Social Responsability of the Engineer
Programme component of Master's in Electrical Engineering (MONS) (day schedule) à la Faculty of Engineering

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UI-M2-IRELEC-506-MOptional UEBETTE SébastienF113 - Management de l'Innovation Technologique
  • BETTE Sébastien

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français243600055.002nd term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
I-MANA-225Social Responsability of the Engineer2436000Q2100.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Work effectively in teams, develop leadership, and make decisions in multidisciplinary, multicultural and international contexts.
    • Interact effectively with others to carry out common projects in various contexts (multidisciplinary, multicultural, and international).
  • Communicate and exchange information in a structured way - orally, graphically and in writing, in French and in one or more other languages - scientifically, culturally, technically and interpersonally, by adapting to the intended purpose and the relevant public.
    • Argue to and persuade collaborators, clients, teachers and boards, both orally and in writing.
  • Adopt a professional and responsible approach, showing an open and critical mind in an independent professional development process.
    • Analyse their personal functioning and adapt their professional attitudes.
    • Finalise a realistic career plan in line with the realities in the field and their profile (aspirations, strengths, weaknesses, etc.).
    • Show an open and critical mind by bringing to light technical and non-technical issues of analysed problems and proposed solutions.
    • Exploit the different means available in order to inform and train independently.

Learning Outcomes of UE

- Prendre conscience du monde dans lequel nous vivons (monde VUCA, monde en transition, enjeux sociaux, enjeux écologiques, enjeux climatiques, limites planétaires, transition sociétale, transition sociale, transition environnementale , transition climatique, société numérique, pouvoir et responsabilité de l'ingénieur) ; - Développer un leadership conscient, centré sur l'humain (connaissance de soi et des autres, intelligence émotionnelle) ; - Favoriser l'intelligence collective (organisation du travail, gouvernance, sens et bien-être au sein des organisations) ; - S'engager dans la société (penser global et agir local, être acteur du futur).

UE Content: description and pedagogical relevance

Contenu: monde VUCA, monde en transition, enjeux sociaux, enjeux écologiques, enjeux climatiques, limites planétaires, transition sociétale, transition sociale, transition environnementale, transition climatique, société numérique, pouvoir et responsabilité de l'ingénieur, leadership, connaissance de soi et des autres, intelligence émotionnelle, intelligence collective, organisation du travail, gouvernance, sens et bien-être au sein des organisations, pensée globale, pensée complexe.
Ces thématiques seront abordées au travers de la lecture d'ouvrages rédigés par des penseurs, influenceurs, philosophes contemporains (permettant de découvrir leur vision de la société ainsi que leurs outils et solutions potentiels) et l'écoute de conférences/interviews en podcast ; il sera complété par des moments de questionnement personnel, de partage.
Une mise en pratique sur le terrain (s'engager à sa propre échelle), incluant une analyse personnelle a posteriori, sera également incluse (par exemple, en intervenant dans une activité telle que le Créathon-Polytech, la Fresque du Climat, ...).

Prior Experience

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
I-MANA-225
  • Cours magistraux
  • Conférences
  • Travaux pratiques
  • Exercices de création et recherche en atelier
  • Etudes de cas
  • Séminaires

Mode of delivery

AAMode of delivery
I-MANA-225
  • Hybrid

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
I-MANA-225Not applicable

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
I-MANA-225Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
I-MANA-225Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
I-MANA-225Unauthorized

Term 2 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q2 assessment
I-MANA-225
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online
  • Oral examination - Face-to-face
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 2 Assessment - comments

AATerm 2 Assessment - comments
I-MANA-225Les modalités d'évaluation seront détaillées lors des premières séances de l'AA. En particulier, l'évaluation comprend une partie de type "évaluation continue" nécessitant une "participation active" de la part de l'étudiant (incluant par ailleurs un taux de participation minimum de 80%).    

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
I-MANA-225
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online
  • Oral examination - Face-to-face
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
I-MANA-225Les modalités d'évaluation seront détaillées lors des premières séances de l'AA. En particulier, l'évaluation comprend une partie de type "évaluation continue" nécessitant une "participation active" de la part de l'étudiant (incluant par ailleurs un taux de participation minimum de 80%).    
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 15/05/2023
Date de dernière génération automatique de la page : 27/04/2024
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be