Study programme 2023-2024Français
Contemporary Democratic Issues
Programme component of Master's in Social Transitions and Innovations (MONS) (day schedule) à l"School of Human and Social Sciences

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UH-M1-METISS-005-MCompulsory UESCHIFFINO-LECLERCQ NathalieEX17 - ESHS - Intervenants extérieurs à ESHS
  • SCHIFFINO-LECLERCQ Nathalie

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français30000055.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
H-TRIS-402Contemporary Democratic Issues300000Q1100.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Understand, thoroughly and critically, the basic theoretical frameworks on social transitions and innovations.
    • Understand and appropriately apply highly specialised knowledge of human and social sciences.
    • Analyse social, political and economic change.
    • Analyse a situation by critically selecting the appropriate theoretical frameworks.
  • Mobilise the relevant analytical approaches and the appropriate methodological tools to analyse, rigorously, thoroughly and comparatively, the problems of social transitions and innovations, including their interactions and their spatial and temporal evolutions.
    • Understand the changes specific to transitions and social innovations.
  • Develop an interdisciplinary and multiscale approach that integrates complementary disciplines, such as anthropology, sociology, political science, psychology and education, urban planning and architecture, geography, and history, in order to analyse transitions and put them into context.
    • In an interdisciplinary framework, analyse social transitions by applying acquired knowledge of political sciences and put them into context.

Learning Outcomes of UE

see AA

UE Content: description and pedagogical relevance

see AA

Prior Experience

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
H-TRIS-402
  • Cours magistraux

Mode of delivery

AAMode of delivery
H-TRIS-402
  • Face-to-face

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
H-TRIS-402not applicable

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
H-TRIS-402Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
H-TRIS-402Le cours repose, pour certaines séances, sur la lecture d'articles scientifiques dont la liste est fournie par la professeure au début du quadrimestre. Les étudiant∙es peuvent aussi consulter les sources suivantes dans le cadre du cours.
HELD D., (2006), Models of Democracy, Stanford University Press.
SARTORI G. (1973) Théorie de la démocratie, Armand Colin.
SCHIFFINO N., JACQUET V., COGELS M., REUCHAMPS M. (2019) Les gouvernants face aux transformations de la démocratie, Gouvernement et action publique, vol. 8, n°2 : 57-80
SINTOMER Y. (2016), Les futurs de la démocratie au XXIe siècle, Raison publique, vol. 1, n°20 : 175-191.
 

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
H-TRIS-402Authorized

Term 1 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 assessment
H-TRIS-402
  • Written examination - Face-to-face

Term 1 Assessment - comments

AATerm 1 Assessment - comments
H-TRIS-402Examen écrit ; les modalités sont précisées au début du cours. L'évaluation peut intégrer des modalités formatives ou certificatives, par exemple des lectures critiques et commentées, des échanges lors du cours et/ou avec d'éventuel∙les invité∙es

 

Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 resit assessment (BAB1)
H-TRIS-402
  • N/A - Néant

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
H-TRIS-402
  • Written examination - Face-to-face

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
H-TRIS-402Examen écrit ; les modalités sont précisées au début du cours. L'évaluation peut intégrer des modalités formatives ou certificatives, par exemple des lectures critiques et commentées, des échanges lors du cours et/ou avec d'éventuel∙les invité∙es

 
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 18/11/2022
Date de dernière génération automatique de la page : 27/04/2024
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be