Study programme 2022-2023 | Français | ||
Work Placement | |||
Programme component of Master's in Management : Teaching Focus (MONS) (day schedule) à la Warocqué School of Business and Economics |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UW-M2-SCGESD-019-M | Compulsory UE | DEROBERTMASURE Antoine | P316 - Sciences de l'enseignement et de la formation |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 0 | 0 | 50 | 0 | 0 | 11 | 11.00 | Full academic year |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P-SEEF-190 | Teaching Placement | 0 | 0 | 40 | 0 | 0 | A | 90.00% |
P-SEEF-205 | Stage d'observation participante | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | A | 10.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
A l'issue de ce stage, les étudiants seront capables - de planifier une séquence d'enseignement, de la gérer en situation de classe et de l'évaluer de manière à faire évoluer leurs propres pratiques en s'appuyant sur leurs connaissances théoriques et leurs expériences antérieures, les remarques de leurs maîtres de stage et des superviseurs. - de porter un regard réflexif sur les compétences et les attitudes didactiques et méthodologiques liées à l'enseignement de sa discipline; - d'analyser des situations d'apprentissage dans sa discipline.
UE Content: description and pedagogical relevance
séquences didactiques; pratiques pédagogiques; stage d'enseignement; situation de classe; observation de situations d'enseignement - apprentissage
Prior Experience
Compétences développées dans le cadre dans le cadre de l'UE " Planification, gestion et analyse des pratiques d'enseignement " Les stages dans les écoles ne peuvent être commencés qu'après avoir réalisé l'UE " Planification, gestion et analyse des pratiques d'enseignement "
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
P-SEEF-190 |
|
P-SEEF-205 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
P-SEEF-190 |
|
P-SEEF-205 |
|
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEEF-190 | Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education. Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec. Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement". Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS. Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS. |
P-SEEF-205 | Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education. Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec. Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement". Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS. Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS. |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEEF-190 | Gauthier, C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession. Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L'enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l'anglais par Demers, D.D. |
P-SEEF-205 | Not applicable |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
P-SEEF-190 | Not applicable |
P-SEEF-205 | Not applicable |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
P-SEEF-190 | Unauthorized |
P-SEEF-205 | Unauthorized |
Term 1 Assessment - type
AA | Type(s) and mode(s) of Q1 assessment |
---|---|
P-SEEF-190 |
|
P-SEEF-205 |
|
Term 1 Assessment - comments
AA | Term 1 Assessment - comments |
---|---|
P-SEEF-190 | It is organized in Q1 only when the student has already done the UE " Planification, gestion et analyse des pratiques d'enseignement " the previous year. |
P-SEEF-205 | voir fiche UE |
Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type
AA | Type(s) and mode(s) of Q1 resit assessment (BAB1) |
---|---|
P-SEEF-190 |
|
P-SEEF-205 |
|
Term 2 Assessment - type
AA | Type(s) and mode(s) of Q2 assessment |
---|---|
P-SEEF-190 |
|
P-SEEF-205 |
|
Term 2 Assessment - comments
AA | Term 2 Assessment - comments |
---|---|
P-SEEF-190 | The student will have to submit a report on the vocational training (including all the lessons taught and observed). Appreciation (report) from the school supervisors who got the student in their classroom. Evaluation from the tutors made during when their visit to the student while in vocational training. All reports have to be submitted before May10. Appreciation reports from the school supervisors have to be duly signed originals. |
P-SEEF-205 | voir fiche UE |
Term 3 Assessment - type
AA | Type(s) and mode(s) of Q3 assessment |
---|---|
P-SEEF-190 |
|
P-SEEF-205 |
|
Term 3 Assessment - comments
AA | Term 3 Assessment - comments |
---|---|
P-SEEF-190 | The student will have to submit a report on the vocational training (including all the lessons taught and observed). Appreciation (report) from the school supervisors who got the student in their classroom. Evaluation from the tutors made during when their visit to the student while in vocational training. All reports have to be submitted before August 15. Evaluation reports from the school supervisors have to be duly signed originals. This assessment can only be made if the proper training was conducted during the academic year (it is impossible to organize the internship between May 15 and the end of the academic year, secondary schools are closed). |
P-SEEF-205 | voir fiche UE |