Study programme 2022-2023Français
Work Placement
Programme component of Master's in Management : Teaching Focus (MONS) (day schedule) à la Warocqué School of Business and Economics

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UW-M2-SCGESD-019-MCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Sciences de l'enseignement et de la formation
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français0050001111.00Full academic year

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEEF-190Teaching Placement004000A90.00%
P-SEEF-205Stage d'observation participante001000A10.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Adequately interpret situations experienced in the classroom and outside the classroom by mobilising knowledge in human sciences
  • Adapt to different school groups by mobilising knowledge in human sciences
  • Interact with the institution, colleagues and parents for effective partnerships
  • Master legal documents so as to practise the profession properly
  • Master the disciplinary and interdisciplinary knowledge that justifies educational activity
  • Master the disciplinary didactics that guide the educational activity
  • Develop relational skills related to the requirements of the profession
  • Measure the ethical issues regarding everyday practice
  • Work as a team within the school
  • Develop teaching devices, and test, evaluate and regulate them
  • Plan, manage and evaluate learning situations
  • Present information in a neutral and undirected way
  • Master the language of instruction, both orally and in writing
  • Maintain a critical and autonomous relationship with scientific knowledge
  • Reflect on practice

Learning Outcomes of UE

A l'issue de ce stage, les étudiants seront capables - de planifier une séquence d'enseignement, de la gérer en situation de classe et de l'évaluer de manière à faire évoluer leurs propres pratiques en s'appuyant sur leurs connaissances théoriques et leurs expériences antérieures, les remarques de leurs maîtres de stage et des superviseurs. - de porter un regard réflexif sur les compétences et les attitudes didactiques et méthodologiques liées à l'enseignement de sa discipline; - d'analyser des situations d'apprentissage dans sa discipline.

UE Content: description and pedagogical relevance

séquences didactiques; pratiques pédagogiques; stage d'enseignement; situation de classe; observation de situations d'enseignement - apprentissage

Prior Experience

Compétences développées dans le cadre dans le cadre de l'UE " Planification, gestion et analyse des pratiques d'enseignement " Les stages dans les écoles ne peuvent être commencés qu'après avoir réalisé l'UE " Planification, gestion et analyse des pratiques d'enseignement "

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEEF-190
  • Stages et activités d'intégration professionnelle
P-SEEF-205
  • Stages et activités d'intégration professionnelle

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEEF-190
  • Face-to-face
P-SEEF-205
  • Face-to-face

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEEF-190Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education.
Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS.
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. 
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition).  Working Papers de l'INAS.  
P-SEEF-205Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education.
Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS.
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. 
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition).  Working Papers de l'INAS.  

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEEF-190Gauthier, C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession.
Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L'enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l'anglais par Demers, D.D.
P-SEEF-205Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEEF-190Not applicable
P-SEEF-205Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEEF-190Unauthorized
P-SEEF-205Unauthorized

Term 1 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 assessment
P-SEEF-190
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
P-SEEF-205
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class

Term 1 Assessment - comments

AATerm 1 Assessment - comments
P-SEEF-190It is organized in Q1 only when the student has already done the UE " Planification, gestion et analyse des pratiques d'enseignement "  the previous year.
P-SEEF-205voir fiche UE

Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 resit assessment (BAB1)
P-SEEF-190
  • N/A - Néant
P-SEEF-205
  • N/A - Néant

Term 2 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q2 assessment
P-SEEF-190
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
P-SEEF-205
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class

Term 2 Assessment - comments

AATerm 2 Assessment - comments
P-SEEF-190The student will have to submit a report on the vocational training (including all the lessons taught and observed).
Appreciation (report) from the school supervisors who got the student in their classroom.
Evaluation from the tutors made during when their visit to the student while in vocational training. 

All reports have to be submitted before May10.
Appreciation reports from the school supervisors have to be duly signed originals.
P-SEEF-205voir fiche UE

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
P-SEEF-190
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
P-SEEF-205
  • Written examination - Face-to-face

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
P-SEEF-190The student will have to submit a report on the vocational training (including all the lessons taught and observed).
Appreciation (report) from the school supervisors who got the student in their classroom.
Evaluation from the tutors made during when their visit to the student while in vocational training. 

All reports have to be submitted before August 15.
Evaluation reports from the school supervisors have to be duly signed originals.

This assessment can only be made if the proper training was conducted during the academic year (it is impossible to organize the internship between May 15 and the end of the academic year, secondary schools are closed).
P-SEEF-205voir fiche UE
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 17/05/2022
Date de dernière génération automatique de la page : 21/06/2023
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be