Study programme 2022-2023Français
Planning, Management and Analysis of Teaching Practices
Programme component of Master's in Management : Teaching Focus (MONS) (day schedule) à la Warocqué School of Business and Economics

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UW-M2-SCGESD-018-MCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Sciences de l'enseignement et de la formation
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français103000033.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEEF-202Planification des pratiques d'enseignement010000Q150.00%
P-SEEF-203Gestion des pratiques d'enseignement010000Q10.00%
P-SEEF-204Analyse des pratiques d'enseignement1010000Q150.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Adequately interpret situations experienced in the classroom and outside the classroom by mobilising knowledge in human sciences
  • Adapt to different school groups by mobilising knowledge in human sciences
  • Master legal documents so as to practise the profession properly
  • Master the disciplinary and interdisciplinary knowledge that justifies educational activity
  • Master the disciplinary didactics that guide the educational activity
  • Develop relational skills related to the requirements of the profession
  • Measure the ethical issues regarding everyday practice
  • Work as a team within the school
  • Develop teaching devices, and test, evaluate and regulate them
  • Plan, manage and evaluate learning situations
  • Present information in a neutral and undirected way
  • Master the language of instruction, both orally and in writing
  • Maintain a critical and autonomous relationship with scientific knowledge
  • Reflect on practice

Learning Outcomes of UE

/

UE Content: description and pedagogical relevance

Observations outillées (cf. grilles), analyse de pratiques; approche réflexive; micro-enseignement; autoscopie; hétéroscopie; planifications de pratiques d'enseignement

Prior Experience

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEEF-202
  • Travaux pratiques
P-SEEF-203
  • Travaux pratiques
  • Travaux de laboratoire
P-SEEF-204
  • Travaux pratiques
  • Travaux de laboratoire

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEEF-202
  • Hybrid
P-SEEF-203
  • Face-to-face
P-SEEF-204
  • Face-to-face

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEEF-202Not applicable
P-SEEF-203Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education.
Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS.
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. 
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition).  Working Papers de l'INAS.  
P-SEEF-204Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education.
Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS.
Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. 
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition).  Working Papers de l'INAS.  

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEEF-202Not applicable
P-SEEF-203Not applicable
P-SEEF-204Gauthier, C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession.
Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L'enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l'anglais par Demers, D.D

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEEF-202Not applicable
P-SEEF-203Not applicable
P-SEEF-204Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEEF-202Unauthorized
P-SEEF-203Unauthorized
P-SEEF-204Unauthorized

Term 1 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 assessment
P-SEEF-202
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted in class
  • Oral presentation - Face-to-face
P-SEEF-203
  • Oral presentation - Face-to-face
P-SEEF-204
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 1 Assessment - comments

AATerm 1 Assessment - comments
P-SEEF-202Les étudiants réalisent une planification de leçon
P-SEEF-203La présence de l'étudiant est obligatoire. Les séances de micro-enseignement ne peuvent pas être ré-organisées en dehors des périodes prévues. Sans cette participation, l'étudiant ne peut réaliser le travail d'analyse demandé. validation de l'AA =  participer aux séances de micro-enseignement obligatoires et remettre les différentes productions demandées dans le cadre de ces séances
P-SEEF-204L'étudiant participe à une séance de rétroaction individuelle. Celle ci est basée sur la réalisation d'une séance de micro enseignement. La séance de rétroaction est un des inputs sur lequel l'étudiant pourra s'appuyer pour réaliser son dossier réflexif

Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 resit assessment (BAB1)
P-SEEF-202
  • N/A - Néant
P-SEEF-203
  • N/A - Néant
P-SEEF-204
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
P-SEEF-202
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online
P-SEEF-203
  • Oral presentation - Face-to-face
P-SEEF-204
  • Oral presentation - Face-to-face

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
P-SEEF-202Les étudiants réalisent une planification de leçon
P-SEEF-203La présence de l'étudiant est obligatoire. Les séances de micro-enseignement ne peuvent pas être ré-organisées en dehors des périodes prévues. Sans cette participation, l'étudiant ne peut réaliser le travail d'analyse demandé. validation de l'AA =  participer aux séances de micro-enseignement obligatoires et remettre les différentes productions demandées dans le cadre de ces séances
P-SEEF-204L'étudiant participe à une séance de rétroaction individuelle. Celle ci est basée sur la réalisation d'une séance de micro enseignement. La séance de rétroaction est un des inputs sur lequel l'étudiant pourra s'appuyer pour réaliser son dossier réflexif
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 17/05/2022
Date de dernière génération automatique de la page : 21/06/2023
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be