Study programme 2022-2023Français
Prévention et intervention auprès des personnes présentant des troubles du comportement
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEOC-243
  • WILLAYE Eric
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1


      Content of Learning Activity

      Definition of adaptive behaviors, problematic behaviors, anti-social behaviors and challenging behaviors
      Epidemiology and causes assessment tools
      Principles of clinical behavioral intervention
      Observation techniques 
      Functional assessment
      Decrease Behavior - Positive Behavior Support
      Causality Checking Strategies

      Required Learning Resources/Tools

      Willaye, E. & Magerotte, G. (2008). Evaluation et intervention auprès des comportements-défis. Déficience intellectuelle et/ou autisme. Bruxelles : De Boeck-Université. - Willaye, E. & Magerotte, G. L'évaluation fonctionnelle. In J.M. Tassé et D. Morin (2003). 
      La déficience intellectuelle (pp. 243-264). Boucherville (Québec) : Gaëtan Morin. - Goode, D., Magerotte, G. & Leblanc, R. (Eds.) (2000). La qualité de vie pour les personnes présentant un handicap. Bruxelles : De Boeck-Université.

      Recommended Learning Resources/Tools

      Cooper, J.O, Heron, T.E., Heward, W.L. (2007). Applied Behavior Analysis (2sd Edition). Upper Saddle River (New Jersey) : Pearson Prentice Hall.

      Umbreit, J. et al. (2007).Functionnal Behavioral Assessment and Function-Based Intervention. Upper Saddle River (New Jersey) : Pearson Prentice Hall.

      Bailey, J.S. & Burch, M.R. (2002).  Researche Methods in Applied Behavior Analysis. Thousand Oaks (California) :  Sage Publication.Not applicable

      Other Recommended Reading

      Not applicable

      Mode of delivery

      • Face-to-face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 14/05/2022
      Date de dernière génération automatique de la page : 20/06/2023
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be