Study programme 2022-2023Français
School life and group management
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
F-SFEN-008
  • DUROISIN Natacha
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1


      Content of Learning Activity

      School life; well-being in education; internal organisation of groups; individual and group behaviour; group dynamics; role of a leader; role; modes of communication; group management; group work; interpersonal relationships; group relationships; homogeneity ; heterogeneity ; collaborative ; cooperative ; interactions; class groups

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Vitali, C. (2015). Nouveaux enjeux pour La vie scolaire. Hachette Éducation.
      Gasparini, R. (2013). Un contexte tendu autour des questions de discipline. Dans : , R. Gasparini, La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire(pp. 15-26). Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France.
      Gasparini, R. (2013). La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.gaspa.2013.01.
      Perrenoud, P. (2000). Métier d'élève et sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF.
      Perrenoud, P. (2011). Quand l'école prétend préparer à la vie... Développer des compétences ou enseigner d'autres savoirs ?
      Issy-les-Moulineaux : ESF, 221 p.
      de Saint Martin, C. (2012). Nommer les violences scolaires. Des incivilités au harcèlement scolaire. La lettre de l'enfance et de l'adolescence, 87(1), 119-126. doi:10.3917/lett.087.0119.
      Guillotte, A. (1999). Violence et Éducation: Incidents, incivilités et autorité dans le contexte scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.guill.1999.01.

      Mode of delivery

      • Face-to-face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 17/06/2022
      Date de dernière génération automatique de la page : 20/06/2023
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be