Study programme 2021-2022Français
Pédagogie de l'enseignement supérieur universitaire et hors universités
Programme component of Certificate of Teaching for Higher Education (Biomedical and Pharmaceutical Sciences) à la Faculty of Medicine and Pharmacy

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UM-C1-CSANTE-001-MCompulsory UEDEMEUSE MarcP316 - Méthodologie et formation
  • DEMEUSE Marc
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français151500001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEMF-132Introduction to Higher Education Pedagogy150000Q1
P-SEMF-134Analysis of Classroom Practices in Higher Education015000Q1

Overall mark : the assessments of each AA result in an overall mark for the UE.
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Promouvoir la réussite des étudiants notamment par la prise en compte de la diversité des parcours.
  • Faire face aux devoirs et aux dilemmes éthiques de la profession.
  • Travailler en équipe pluridisciplinaire en partageant la responsabilité collective de la formation.
  • Ancrer les contenus et les démarches dans la réalité professionnelle visée par la formation.
  • Planifier le cours et concevoir des dispositifs d'enseignement appropriés aux adultes.
  • Maîtriser et utiliser les outils d'évaluation des apprentissages adaptés à l'enseignement dispensé et pouvoir répondre de ses choix.
  • Maîtriser les savoirs disciplinaires et interdisciplinaires et s'impliquer dans leur construction.
  • Entretenir un rapport critique et autonome avec le savoir relatif à sa discipline et avec la recherche en éducation.
  • Porter un regard réflexif et interdisciplinaire sur ses connaissances scientifiques et son enseignement.

Learning Outcomes of UE

This programme will enable the students to set up active pedagogical methods in the context of higher education, including using appropriate IT and communication tools in learning session.The students will also be able to identify efficient methods to solve pedagogical problems found in higher education ona large scale, to describe these methods and to justify their usage.They will also be able to identify problems due to a large scale training, avoiding stereotypes including those linked to passing and failing.

Content of UE

problems linked to passing and failing at University and in non-university higher education. Higher education pedagogy; coaching; remediation; pedagogical mentoring; tutoring; pedagogical support.

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • Presentation and/or works

Q1 UE Assessment Comments

Writing and presenting a teaching video sequence (written and oral presentation in class) (75%) The written work is to be submitted before the first day of the session. This part is made with a group of students.
Active participation to seminars and writing of a synthesis note (25%).
Presence at the practical work sessions is compulsory.

Type of Assessment for UE in Q3

  • Presentation and/or works

Q3 UE Assessment Comments

Writing and presenting a teaching sequence (written and oral presentation in class) (75%).The written work is to be submitted before the first day of the session.
Only the written work of the teaching sequence can be presented at the second session.
The other works have to be realised during the practical work sessions or together with other students.

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEMF-132
  • Cours magistraux
  • Conférences
P-SEMF-134
  • Exercices dirigés
  • Démonstrations

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEMF-132
  • Mixed
P-SEMF-134
  • Face to face
  • Mixed

Required Reading

AA
P-SEMF-132
P-SEMF-134

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEMF-132Prégent, R., Bernard, H., Kozanitis, A. (2009). Enseigner à l'université dans une approche-programme. Montréal: Presses Internationales Polytechnique.
P-SEMF-134Not applicable

Recommended Reading

AA
P-SEMF-132
P-SEMF-134

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEMF-132Droesbeke, J.J., Lecrenier, C., Tabutin, D., Vermandele, C., (2008). Réussite ou échec à l'université. Trajectoire des étudiants en Belgique francophone. Bruxelles: Éditions de l'Université de Bruxelles, coll. "Statistique et mathématiques appliquées". 
. Leclercq, D. (ed) (1998). Pour une pédagogie universitaire de qualité. Sprimont: Mardaga
. Ménard, L., Saint-Pierre, L. (éds.)(2014). Se former à la pédagogie de l'enseignement supérieur. Montréel: Association québécoise de pédagogie collégiale.
. Lectures conseillées et cours en ligne.
P-SEMF-134Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEMF-132Not applicable
P-SEMF-134Not applicable
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 16/05/2021
Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be