Study programme 2021-2022Français
Communication et langage : développement et apprentissages
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SMSL-250
  • PICCALUGA Myriam
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1510500Q2


      Content of Learning Activity

      Neurobiological and genetic basis of language;  environment's role . Approaches : generativist vs Social interactionist theory. Phonological, morphosyntactic, lexical, pragmatic and metalinguistic aspects of the language development. Developmental model of oral perception/ production. Crosslinguistic influences. FLA (français langue d'apprentissage) devices. 

      Required Learning Resources/Tools

      Moodle 

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading


      Bernicot J. et  Bert-Erboul A., L'acquisition du langage par l'enfant, Paris , 2009  
      Bishop, D. V., Snowling, M. J., Thompson, P. A., & Greenhalgh, T. (2016). CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLoS One, 11(7), e0158753.
      de Boysson-Bardies, B., Comment la parole vient aux enfants : de la naissance jusqu'à deux ans,  Odile Jacob, Paris , 2005. 
      Chevrie-Muller Narbona, J., Le langage de l'enfant: aspects normaux et pathologiques, Masson, 2007
      Ebert, K., & Kohnert, K. (2016). Language learning impairment in sequential bilingual children. Language Teaching, 49(3), 301-338. doi:10.1017/S0261444816000070
      Karmiloff, K.,   Karmiloff-Smith A., Comment les enfants entrent dans le langage, Paris : Retz, 2003
      Kail, M. Fayol, M., L'acquisition du langage, Le langage en développement. Au-delà de trois ans, PUF, Paris, 2000.
      Kern , S. (sous la direction) (2019) .Le développement du langage chez le jeune enfant, Théorie, clinique, pratique. De Boeck supérieur.
      Paradis, J., (2019). English Second Language Acquisition from Early Childhood to Adulthood: The Role of Age, First Language, Cognitive and Input Factors. InBUCLD 43 Proceedings. Cascadilla Press
       

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 13/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be