Study programme 2021-2022 | Français | ||
Preparatory Training for Working in Schools | |||
Learning Activity |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) | Establishment |
---|---|---|---|---|
P-SEMF-194 |
|
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | A |
Content of Learning Activity
Organisational bodies at school: class council; participation board; rules of procedure at school ; school project, "CPMS"...
Required Learning Resources/Tools
Vitali, C. (2015). Nouveaux enjeux pour La vie scolaire. Hachette Éducation.
Beckers, J. (2008). Enseignants en Communauté française de Belgique. Mieux comprendre le système, ses institutions et ses politiques éducatives pour mieux situer son action. Bruxelles: De Boeck, Coll. Pédagogies en développement.
Recommended Learning Resources/Tools
Not applicable
Other Recommended Reading
Labrégère, R. (2010). Territoires éducatifs. Quand la vie scolaire prend l'initiative. L'Harmattan.
Gasparini, R. (2013). Un contexte tendu autour des questions de discipline. Dans : , R. Gasparini, La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire(pp. 15-26). Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France.
Gasparini, R. (2013). La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.gaspa.2013.01.
Perrenoud, P. (2000). Métier d'élève et sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF.
Perrenoud, P. (2011). Quand l'école prétend préparer à la vie... Développer des compétences ou enseigner d'autres savoirs ?
Issy-les-Moulineaux : ESF, 221 p.
de Saint Martin, C. (2012). Nommer les violences scolaires. Des incivilités au harcèlement scolaire. La lettre de l'enfance et de l'adolescence, 87(1), 119-126. doi:10.3917/lett.087.0119.
Guillotte, A. (1999). Violence et Éducation: Incidents, incivilités et autorité dans le contexte scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.guill.1999.01.
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)