Study programme 2021-2022Français
Preparatory Training for Working in Schools
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEMF-194
  • DUROISIN Natacha
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais001000A


      Content of Learning Activity

      Organisational bodies at school: class council; participation board; rules of procedure at school ; school project, "CPMS"...

      Required Learning Resources/Tools

      Vitali, C. (2015). Nouveaux enjeux pour La vie scolaire. Hachette Éducation.
      Beckers, J. (2008). Enseignants en Communauté française de Belgique. Mieux comprendre le système, ses institutions et ses politiques éducatives pour mieux situer son action. Bruxelles: De Boeck, Coll. Pédagogies en développement.

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Labrégère, R. (2010). Territoires éducatifs. Quand la vie scolaire prend l'initiative. L'Harmattan.
      Gasparini, R. (2013). Un contexte tendu autour des questions de discipline. Dans : , R. Gasparini, La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire(pp. 15-26). Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France.
      Gasparini, R. (2013). La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.gaspa.2013.01.
      Perrenoud, P. (2000). Métier d'élève et sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF.
      Perrenoud, P. (2011). Quand l'école prétend préparer à la vie... Développer des compétences ou enseigner d'autres savoirs ?
      Issy-les-Moulineaux : ESF, 221 p.
      de Saint Martin, C. (2012). Nommer les violences scolaires. Des incivilités au harcèlement scolaire. La lettre de l'enfance et de l'adolescence, 87(1), 119-126. doi:10.3917/lett.087.0119.
      Guillotte, A. (1999). Violence et Éducation: Incidents, incivilités et autorité dans le contexte scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.guill.1999.01.

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Stages et activités d'intégration professionnelle

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 18/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be