Study programme 2021-2022Français
Didactics of Science, History, Geography and Art (practicals)
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEMF-086
  • DUROISIN Natacha
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais002000Q1


      Content of Learning Activity

      Understand what the didactics of awakening disciplines are; Differentiate pedagogy from didactics; Master the key concepts in the didactics of early learning disciplines and be able to re-invest them in teaching-learning situations; To perceive the main links and issues that unite didactics and evaluations; Understand the disciplinary content from the study programs and reflect on the consistency of the latter; Know how to develop and implement a teaching-learning sequence based on the principle of lesson study; Provide reflective feedback on the implementation of a teaching-learning sequence (reflection documented by recent research in didactics).

      Required Learning Resources/Tools

      Course material available on Moodle

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Astolfi, J.P., Darot, E., Ginsburger-Vogel, Y., Toussaint, J. (2008). Mots-clés de la didactique des sciences: Repères, définitions, bibliographies. Bruxelles : De Boeck.
      Giordan, A. (1998, 2002). Apprendre! Paris : Belin.
      Johsua, S., Dupin, J.J. (1993). Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques. Paris : Presses universitaires de France.
      Viennot, L. (éd.) (2008). Didactique, épistémologie et histoire des sciences. Paris : Presses universitaires de France.
      Reuter, Y. (2014). Didactiques et disciplines : une relation structurelle. Éducation et didactique, 8-1.
      Pirson, J. F. (2014). Comme une danse. Ed. La Lettre volée / Art et photographie, 289-299.
      Olmedo, E. & Christmann, M. (2017). Rencontre entre cartographie et partition, la figuration de l'expérience. In Besse J.-M., Tiberghien G. A. Opérations cartographiques, Actes Sud, Ecole Nationale Supérieure du Paysage, 102 à 113.
      Robert, P. (2015). Achitrek, marcher pour savourer l'espace. Ed. La découverte, 13-33.
      Duroisin, N., Demeuse, M., Bohbot, V. D., (2016). Apprendre l'espace à l'école. Cahiers Pédagogiques, 527, 48-49.
      Hugonie, G. (2007). Le " terrain " pour les didacticiens de la géographie. Bulletin de l'Association de géographes français, 4, 486-492.
      Couture, C. (2005). Repenser l'apprentissage et l'enseignement des sciences à l'école primaire : une co-construction entre chercheurs et praticiens. Revue des sciences de l'éducation, 31(2), 317-333.
      Duroisin, N., Beauset, R. (à paraitre). Former à et par la recherche : description d'un dispositif de formation de type " lesson study " basé sur la collaboration entre étudiants d'Université et de Haute Ecole. Revue hybride de l'éducation.

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 18/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be