Study programme 2021-2022Français
Assessment of School Learning
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEMF-071
  • DEMEUSE Marc
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1


      Content of Learning Activity

      assessment, evaluation, benchmarks, competency-based approach, test, ethics, validity, reliability, exams

      Required Learning Resources/Tools

      Scallon, G. (2007). L'évaluation des apprentissages dans une approche par compétences. Bruxelles : De Boeck Université, coll. " Pédagogies en développement ".
      online supports (Moodle: powerpoints, scientific articles and documents)
      lectures by the teacher

      Recommended Learning Resources/Tools

      see bibliography provided in the online course

      Other Recommended Reading

      Bonniol, J.J., Vial, M. (1997). Les modèles de l'évaluation. Bruxelles : De Boeck Université.
      Bressoux, P., & Pansu, P. (2003). Quand les enseignants jugent leurs élèves. Paris : Presses universitaires de France.
      Dubus, A. (2006). La notation des élèves. Comment utiliser la docimologie pour une évaluation raisonnée. Paris: Armand Collin.
      Cardinet, J. (1994, 2e édition). Evaluation scolaire et mesure. Bruxelles : De Boeck Université, coll. Pédagogies en développement.
      De Landsheere, G. (1992, 6e édition). Evaluation continue et examens. Précis de docimologie. Bruxelles : Editions Labor, coll. " Education 2000 ".
      Demeuse, M. (2004). Introduction aux théories et aux méthodes de la mesure en sciences psychologiques et en sciences de l'éducation. Liège : Les Editions de l'Université de Liège.
      Merle, P. (1996). L'évaluation des élèves : enquête sur le jugement professoral. Paris : Presses universitaires de France.
      Merle, P. (1998). Sociologie de l'évaluation scolaire. Paris : Presses universitaires de France, Coll. " Que sais-je ? ". 
      Merle, P. (2007). Les notes. Secrets de fabrication. Paris: Presses universitaires de France, coll. "Education et Société".
      Morissette, D. (2001, 3e édition). Les examens de rendement scolaire. Sainte-Foy (Québec): Les Presses de l'Université Laval.
      Tardif, J. (2006). L'évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. Montréal: Chenelière Education.Not applicable

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 16/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be