Study programme 2021-2022Français
Sociology of the Media
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
H-SICO-300
  • LIBERT Manon
      • UMONS
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais300000Q1


      Content of Learning Activity

      This Sociology of the Media (Sociologie des médias) course is designed as an introduction to the critical approach of the media through the analysis of the main theoretical, mainly sociological, bodies of research that have marked the study of mass communication since the 1930s. This course also proposes to analyze some of the main contemporary issues and debates on media, based on recent scientific research. 

      Required Learning Resources/Tools

      The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific texts will also be posted on Moodle.

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Quelques références bibliographiques : Alloa, E. (2017). " Internet n'est pas un espace public ". Esprit, Décembre(12), 3335. ; Hall, S. (1994). " Codage/décodage ". Réseaux, 68,(6), 27-39 ; McLuhan, M. (1990, 1ère éd. 1964). Pour comprendre les médias. Les prolongements technologiques de l'homme. Seuil ; Balle, F. (2003, 11ème éd.). Médias et sociétés. Paris : Montchrestien ; Casetti, F. et Odin, R. (1990). De la paléo-à la néo-télévision. Communications51(1), 9-26 ; Esquanazi, J.-P. (2003). Sociologie des publics. Paris : La Découverte ; Maigret, E. (2015, 3ème éd.). Sociologie de la communication et des médias. Paris : Armand Colin ; Nielsen, R. K., & Graves, L. (2017). "News You Don't Believe': Audience Perspectives on Fake News." Reuters Institute for the Study of Journalism Report. ; Rieffel, R. (2001). Sociologie des médias. Paris : Ellipses ; Shoemaker, P. J., et Reese, S. D. (2014). Mediating the message in the 21st century : a media sociology perspective. New-York : Roudledge ; Saitta, E. (2008). " Les journalistes politiques et leurs sources. D'une rhétorique de l'expertise critique à une rhétorique du " cynisme " ", Mots. Les langages du politique [En ligne], 87. URL : http://mots.revues.org/12722  ; Steinkoler, M. (2017). " Mar a Logos : L'élection de Trump et les fake news ". Savoirs et clinique, 23,(2), p. 2333. ; Wolton, D. (1989). " Les médias, maillon faible de la communication politique  ", Hermès, La Revue, (n° 4), p. 165-179.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 23/05/2021
      Date de dernière génération automatique de la page : 06/05/2022
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be