Study programme 2020-2021 | Français | ||
Approaches to Adolescents in Educational Contexts | |||
Learning Activity |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) | Establishment |
---|---|---|---|---|
P-SEDO-218 |
|
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 |
Organisational online arrangements for the end of Q3 2020-2021 assessments (Covid-19) |
---|
|
Description of the modifications to the Q3 2020-2021 assessment procedures (Covid-19) |
The evaluation will relate to the subjects seen during the courses in the first term. As for the first session, the test for the second session consists of two parts (a multiple choice part and an open question part). |
Organisational arrangements for the end of Q1 2020-2021 assessments (Covid-19) online or face-to-face (according to assessment schedule)
Description of the modifications to the Q1 2020-2021 online assessment procedures (Covid-19) online or face-to-face (according to assessment schedule)
The evaluation will relate to the subjects seen during the courses in the first term. As for the first session, the test for the second session consists of two parts (a multiple choice part and an open question part).
Content of Learning Activity
Keywords: adolescence; adolescent/teenager; neuroeducation ; cognitive psychology ; developmental psychology; psycho-social relationships; learning / teaching styles; physiological changes; (cyber)bullying ; school context; learning disabilities; social networks, adolescents and school
Required Learning Resources/Tools
Not applicable
Recommended Learning Resources/Tools
Not applicable
Other Recommended Reading
Balleys, C. (2015). Grandir entre adolescents. A l'école et sur Internet, Lausanne : PPUR.
Yee, B., Sliwka, A., & Rautiainen, M. (2018). Engaging adolescent learners: International perspectives on curriculum, pedagogy and practice. Springer.
Gullotta, T. P., Plant, R. W., & Evans, M. A. (Eds.). (2014). Handbook of adolescent behavioral problems: Evidence-based approaches to prevention and treatment. Springer.
Florin, A. (2013). Introduction à la psychologie du développement. Paris : Dunod.
Van Meerbeeck, Ph. (2012). Ainsi soient-ils? à l'école de l'adolescence. Bruxelles : De Boeck.
Le Breton D., Marcelli D. (2010). Dictionnaire de l'adolescence et de la jeunesse. Paris : Puf.
Emmanuelli, M. (2009,2e éd.). L'adolescence. Paris : Presses Universitaires de France " Que sais-je ? ".
Mellier, D., Lehalle, H. (2013). Psychologie du développement : enfance et adolescence : cours et exercices (chap. 7, 8 et 9).Paris : Dunod.
Boumard, P. (1999). L'École, les jeunes, la déviance: Enfants et adolescents en difficulté. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.bouma.1999.01.
Balleys, C. (2018). Comment les adolescents construisent leur identité avec Youtube et les médias sociaux. Nectart, 6(1), 124-133. doi:10.3917/nect.006.0124.
Balleys, C. (2015). Grandir entre adolescents. À l'école et sur Internet, Lausanne, Presses polytechniques et universitaires romandes, collection Le savoir suisse, 2015. In: Revue des politiques sociales et familiales, n°125, 2017. Parcours adolescents : expériences et représentations. pp. 99-100.
Zaffran, J., Vollet, J. (2018). Zadig après l'école. Pourquoi les décrocheurs scolaires raccrochent-ils ?, Lormont, Le Bord de l'eau, coll. " Documents ", 225 p., ISBN : 9782356875464.
Vanier, A. (2016). Un retour sur l'adolescence. Adolescence, t.34 2(2), 251-260. doi:10.3917/ado.096.0251.
Galand, B., Carra, C. & Verhoeven, M. (2012). Prévenir les violences à l'école. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.verho.2012.01.
Bosc, M. (2017). Être élève, l'identité en question. Adolescence, t.35 2(2), 371-380. doi:10.3917/ado.100.0371.
Cannard, C. (2015, 2e Édition). Le développement de l'adolescent. L'adolescent à la recherche de son identité. Bruxelles : De Boeck Superieur.
Perrenoud, P. (2011). Quand l'école prétend préparer à la vie... Développer des compétences ou enseigner d'autres savoirs ? Issy-les-Moulineaux : ESF, 221 p.
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)