Study programme 2019-2020Français
Ageing and society
Programme component of Master's in Social Transitions and Innovations à l"School of Human and Social Sciences

Students are asked to consult the ECTS course descriptions for each learning activity (AA) to know what assessment methods are planned for the end of Q3

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UH-M1-METISS-037-MOptional UELELEU MyriamEX17 - ESHS - Intervenants extérieurs à ESHS
  • LELEU Myriam

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français30000055.002nd term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
H-TRIS-411Ageing and society300000Q2100.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Understand, thoroughly and critically, the basic theoretical frameworks on social transitions and innovations.
    • Understand and appropriately apply highly specialised knowledge of human and social sciences.
    • Analyse social experiment processes.
    • Analyse a situation by critically selecting the appropriate theoretical frameworks.
  • Understand the epistemological postures and the methodological tools human sciences related to issues of social transitions and innovations.
    • Understand the epistemological frameworks in human and social sciences in order to change thought patterns.
    • Understand the methodological frameworks in human and social sciences in order to change practices.
  • Mobilise the relevant analytical approaches and the appropriate methodological tools to analyse, rigorously, thoroughly and comparatively, the problems of social transitions and innovations, including their interactions and their spatial and temporal evolutions.
    • Appropriately apply analytical approaches and methodological tools in contexts of social transitions and innovations.
  • Develop an interdisciplinary and multiscale approach that integrates complementary disciplines, such as anthropology, sociology, political science, psychology and education, urban planning and architecture, geography, and history, in order to analyse transitions and put them into context.
    • In an interdisciplinary framework, analyse social transitions by applying acquired knowledge of social sciences and put them into context.
  • Articulate reflection, research and action in order to design and carry out an innovative research project.
    • Construct a frame of reference and formulate an innovative issue based on the analysis of scientific literature and observations in the field.
  • Intervene appropriately in concrete problems regarding transition, among other things, by developing answers and action plans from the creativity of local actors.
    • Critically evaluate the scope, potential impacts and limitations of actions implemented in contexts of social transitions and innovations.
  • Take a critical and ethical approach regarding the challenges of societal transitions of the 21st century and raise awareness among society and within politics.
    • Refer to ethical principles by implementing innovative solutions for social and political actors.

Learning Outcomes of UE

Au terme de cet apprentissage, l'étudiant sera capable de :
-analyser les diverses problématiques du vieillissement au regard des modèles et théories gérontologiques ;
-évaluer les actions sociales mises en place dans le contexte des besoins suscités par l'augmentation de la population âgée et l'évolution de ses aspirations ;
-réaliser une observation sur un thème spécifique et utiliser les outils gérontologiques ;
-soumettre des pistes de réflexion et d'action porteuses d'innovations dans le champ du vieillissement sociétal.

Content of UE

Le vieillissement démographique relève d'une transition démographique majeure, qui a émergé dès le 19ème siècle. C'est un phénomène historique unique dans le développement des sociétés. Celui-ci soulève depuis quelques décennies de nombreuses questions et fait l'objet de constantes adaptations individuelles et collectives, qui touchent à la vie familiale, sociale, politique, économique et aux valeurs éthiques qui soutiennent une société. Les enjeux concernés par ces questions sont nombreux et peuvent s'observer au travers de thèmes généraux ou transversaux et de problématiques spécifiques.
Thèmes généraux
-Transition démographique et géricroissance
-Transitions individuelles, retraite et vieillissement
-Théories et modèles gérontologiques
-Effets du vieillissement démographique sur les politiques sociales (Belgique, Europe, International)
Thèmes spécifiques
     La citoyenneté
           Conscience politique et mouvements associatifs
           Vieillissement actif et en santé
           Villes en santé
     L'intergénération
          Posture grand-parentale
          Soildarités de proximité et aidants proches
    Les milieux de vie
          Espaces publics : parcs, voiries, commerces, etc.
          Espaces semi-publics : loisirs, culture, etc.
          Espaces citoyens : milieu associatif, volontariat, sphère politique
          Espaces privés individuels et collectifs : chez soi, habitat, environnement
    Les fragilités liées à l'avance en âge
          Dépendance, pathologies du vieillissement et soutien de l'autonomie
          Précarité socio-économique
          Isolement et solitude
          Bientraitance et qualité de vie
          Très grand âge et qualité de vie
          Perspectives en fin de vie
Les étudiants seront amenés à effectuer des travaux de recherche et d'observation des enjeux et innovations sociales propres à chaque thème spécifique.
 

Prior Experience

Principes de base de l'analyse sociologique Initiation aux méthodes de recherche en sociences sociales

Type of Assessment for UE in Q2

  • Presentation and/or works
  • Oral Examination

Q2 UE Assessment Comments

Evaluation basée sur la réalisation d'un travail écrit présenté oralement.
Contenu du travail : analyse d'une dimension spécifique du veillissement dans une perspective transversale ; réalisation de deux entretiens avec des personnes-ressources (1 aîné et 1 acteur professionnel ou public) ; proposition de pistes d'action et d'innovations sociales argumentées.
 

Type of Assessment for UE in Q3

  • Presentation and/or works
  • Oral examination

Q3 UE Assessment Comments

En cas de seconde session, le travail proposé en première session doit être soit réalisé soit amélioré selon les consignes transmises pour la 1ère session et en fonction des commentaires reçus lors de l'évaluation orale.
 

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
H-TRIS-411
  • Cours magistraux

Mode of delivery

AAMode of delivery
H-TRIS-411
  • Mixed

Required Reading

AA
H-TRIS-411

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
H-TRIS-411Présentation PPT
Consignes pour la réalisation du travail
Sélection d'articles scientifiques (références précises transmises durant l'activité d'apprentissage)
 

Recommended Reading

AA
H-TRIS-411

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
H-TRIS-411Sites Internet

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
H-TRIS-411- Buffel, T., Handler, S., Phillipson, Ch. (ed.) (2018). Age-friendly cities and communities. A global perspective. Bristol, Chicago : Policy Press
- Caradec, V. (2012-3ème éd.). Sociologie de la vieillesse et du vieillissement, Paris : Armand Colin
- Carbonnelle, S. (ed.) (2010). Penser les vieillesses. Regards sociologiques et anthropologiques sur l'avancée en âge, Paris : Seli Arslan
- Cès, S., Flusin, D., Schmitz, O., Lambert, A.-S., Pauwen, N., Macq, J. (2016). Les aidants proches des personnes âgées qui vivent à domicile en Belgique : un rôle essentiel et complexe ? Etude de données. Bruxelles : Fondation Roi Baudouin
- Gobiet, P. (2015). Une si longue vie. Comprendre et accompagner le très grand âge. Paris : Mardaga. Collection Santé en soi
- Lalive d'Epinay, C., Spini, D. et al. (2008). Les années fragiles. La vie au-delà de quatre-vingt ans. Québec : Les Presses de l'Université Laval
- Masson, O., Vanneste, D. (2015). Habitat et Vieillissement. Inventaire des formes de logements qui supportent l'interdépendance et l'autonomie des seniors. Université catholique de Louvain
- Viriot Durandal, J.-P., Raymond, E., Moulaert, T. Charpentier, M. (2015). Droits de vieillir et citoyenneté des aînés. Pour une perpective internationale. Canada : Presses de l'Université du Québec
 

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
H-TRIS-411Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 13/07/2020
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be