Study programme 2019-2020Français
History of Language Teaching
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
T-FRAN-501
  • BERRE Michel
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais300000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Oral exam (questions and answers, presentation of individual or group work, comment and argument about a written text...)

      Content of Learning Activity

      Two issues are mainly addressed: 1) the major methodological currents analysed, in particular the issue of education morphosyntactic regularities of the foreign language; 2) the "institutionalisation" of language teaching (in the 19th and 20th centuries) through the specific case of Belgium, where the question of languages (languages taught, vehicular languages) affects all levels of education.    

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      - M. Berré et H. Besse, " Méthodes, techniques d'enseignement du français comme L2 : éléments pour une réflexion historiographique ", dans Kok-Escalle et al. (eds), Histoire internationale du français langue étrangère ou seconde : problèmes, bilans et perspectives, Le français dans le Monde - Recherches et Applications 52, Paris, Clé International 2012, pp. 62-77.
      - M. Berré, Les langues à l'école primaire : enjeux identitaires et pédagogiques. Le français en Belgique flamande au XIXe siècle, Mons, CIPA, 2006.
      - J. A. Caravolas, La didactique des langues au Siècle des Lumières. Précis et anthologie thématique, Montréal, Presses universitaires de Montréal, 2000.
      - Claude Germain, Évolution de l'enseignement des langues : 5 000 ans d'histoire, Paris, Clé International (Coll. Didactique des langues étrangères), 1993.
      - Anthony P. R. Howatt et H. G. Widdowson, A history of English Language Teaching (2nd Edition), Oxford : University Press, 2004.
      - Christian Puren, Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues, Paris, Clé International (coll. Didactique des langues étrangères), 1998.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be