Study programme 2019-2020 | Français | ||
Social and Community Intervention | |||
Learning Activity |
Code | Lecturer(s) | Associate Lecturer(s) | Subsitute Lecturer(s) et other(s) | Establishment |
---|---|---|---|---|
P-SESF-006 |
|
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Français | Français | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | Q1 |
Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19) |
---|
|
Content of Learning Activity
- Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.
- Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)
- « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.
- « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.
Required Learning Resources/Tools
- Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , " Le rétablissement en pratique(s). Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques. ", Lannoo/Campus, 2015.
- Pascale JAMOULLE, Des hommes sur le fil. La construction de l'identité masculine en milieux pércaires. La Découverte/Poche, 2008.
- Pascale JAMOULLE, Drogues de rue. Récits et styles de vie, De Boeck, 2002.
Recommended Learning Resources/Tools
- Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, Adolescences en exil, Academia H, 2011
- Pascale JAMOULLE, La Débrouille des familles, De Boeck, 2002.
Other Recommended Reading
BOURGOIS Philippe, En quête de respect, le crack à New York, Seuil, 2001 (1995). CASTEL Robert, La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? , Seuil/La République des Idées, 2007
DELCROIX Catherine. Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)
LAPEYRONNIE Didier, Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd'hui, Robert Lafont, 2008
MORO Marie-Rose, Enfants d'ici venus d'ailleurs, Hachette littérature/La Découverte, 2002.
Mode of delivery
Type of Teaching Activity/Activities
Evaluations
The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)