Study programme 2019-2020Français
Social and Community Intervention
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SESF-006
  • JAMOULLE Pascale
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais10101000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Production of individual or group work, essay, report, dissertation...

      Content of Learning Activity

      -        Risk behaviors in a social context: meaning, lifestyles and regulation trajectories.  

      -        Psychosocial vulnerabilities and innovative forms of intervention (proximity, risk reduction, care, experts by experience, peer helpers.)  

      -        « Adolescences en exil » (« Adolescences in exile »). Work on exile and cultural mixes in relegation neighbourhoods and schools. Meaning of young people groupings and gender tensions. Education for practices.  

      -          « Débrouilles des familles « (The art of making do of families ». Changes in modern families living in precarious conditions. Social supports in the social and professional network.

      Required Learning Resources/Tools

      -        Luc VAN HUFFEL (dir.), en collaboration avec Pascale JAMOULLE et Emmanuel NICOLAS , " Le rétablissement en pratique(s).  Accompagner autrement les personnes en difficultés psychiques. ", Lannoo/Campus, 2015.

      -        Pascale JAMOULLE, Des hommes sur le fil. La construction de l'identité masculine en milieux pércaires. La Découverte/Poche, 2008.

      -        Pascale JAMOULLE, Drogues de rue. Récits et styles de vie, De Boeck, 2002.

      Recommended Learning Resources/Tools

        -        Pascale JAMOULLE, Jacinthe MAZZOCCHETTI, Adolescences en exil, Academia H,  2011

      -        Pascale JAMOULLE, La Débrouille des familles, De Boeck, 2002.

      Other Recommended Reading

        BOURGOIS  Philippe, En quête de respect, le crack à New York, Seuil, 2001 (1995). CASTEL Robert, La discrimination négative. Indigènes ou citoyens ? , Seuil/La République des Idées, 2007

      DELCROIX Catherine. Ombres et lumières de la famille Nour. Comment certains résistent à la précarité, Paris, Petite bibliothèque Payot, 2005 (2001)

      LAPEYRONNIE Didier, Ghetto urbain. Ségrégation, violence, pauvreté en France aujourd'hui, Robert Lafont, 2008

      MORO Marie-Rose, Enfants d'ici venus d'ailleurs, Hachette littérature/La Découverte, 2002.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques
      • Exercices de création et recherche en atelier
      • Etudes de cas
      • Préparations, travaux, recherches d'information

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be