Study programme 2019-2020Français
Didactique de la psychologie et des sciences de l'éducation
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEMF-201
  • DEROBERTMASURE Antoine
    • SONET Philippe
    • Université de Mons
    Language
    of instruction
    Language
    of assessment
    HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
    FrançaisFrançais105000Q1

    Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
    • Production of individual or group work, essay, report, dissertation...

    Content of Learning Activity

    observation, mise en activité, préparation de leçon en lien avec les enseignements pouvant être dispensés par le futur enseignant

    Required Learning Resources/Tools

    Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education.
    Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec.
    Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
    Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP
    Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Objectifs et organisation de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur sous la responsabilité du service de Méthodologie et Formation de l'Université de Mons. Working Papers de l'INAS.
    Bocquillon M., Derobertmasure A., & Demeuse M. (2019). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (4e édition). Working Papers de l'INAS. 
    Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour planifier des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
    Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage. (4e édition), Working Papers de l'INAS.
    Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Annexes du guide pour gérer des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition). Working Papers de l'INAS.
    Bocquillon, M., Derobertmasure, A., & Demeuse, M. (2019). Guide pour analyser des situations d'enseignement-apprentissage (4e édition).  Working Papers de l'INAS.  

    Recommended Learning Resources/Tools

    Not applicable

    Other Recommended Reading

    Not applicable

    Mode of delivery

    • Face to face

    Type of Teaching Activity/Activities

    • Cours magistraux
    • Travaux pratiques

    Evaluations

    The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

    (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
    Date de génération : 13/07/2020
    20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
    Tél: +32 (0)65 373111
    Courriel: info.mons@umons.ac.be