Study programme 2019-2020Français
Méthodologie de l'enseignement
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEMF-200
  • DEROBERTMASURE Antoine
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1010000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Oral exam (questions and answers, presentation of individual or group work, comment and argument about a written text...)

      Content of Learning Activity

      school system in FWB programs methods in pedagogy  effective methods

      Required Learning Resources/Tools

      Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L'enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l'école. Montréal : Chenelière Education.
      Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l'Université de Québec.
      Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
      Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP.
        Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l'enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education et de la Faculté Warocqué d'Economie et de Gestion de l'Université de Mons (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Les recherches sur l'enseignement efficace en bref (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour " planifier des situations d'apprentissage "  (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour " interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines " et " gérer et évaluer des situations d'apprentissage " (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Annexes du guide pour " interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines " et " gérer et évaluer des situations d'apprentissage " (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour " porter un regard réflexif sur sa (une) pratique "  (3e édition). Disponible sur le cours en ligne.

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Not applicable

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Travaux pratiques

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be