Study programme 2019-2020Français
Approaches to Adolescents in Educational Contexts
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
P-SEDO-218
  • DUROISIN Natacha
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais150000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Written exam (multiple choice, open questions)
      Description of the modifications to the Q3 2019-2020 online assessment procedures (Covid-19)
      The evaluation will relate to the subjects seen during the courses given face-to-face in the first term. As for the first session, the test for the second session consists of two parts (a multiple choice part and an open question part).

      Content of Learning Activity

      Keywords: adolescence; adolescent/teenager; neuroeducation ; cognitive psychology ; developmental psychology; psycho-social relationships; learning / teaching styles; physiological changes; (cyber)bullying ; school context; learning disabilities; social networks, adolescents and school

      Required Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Florin, A. (2013). Introduction à la psychologie du développement. Paris : Dunod.
      Van Meerbeeck, Ph. (2012). Ainsi soient-ils? à l'école de l'adolescence. Bruxelles : De Boeck.
      Le Breton D., Marcelli D. (2010). Dictionnaire de l'adolescence et de la jeunesse. Paris : Puf.
      Emmanuelli, M. (2009,2e éd.). L'adolescence. Paris : Presses Universitaires de France " Que sais-je ? ".
      Balleys, C. (2015). Grandir entre adolescents. A l'école et sur Internet, Lausanne : PPUR.
      Mellier, D., Lehalle, H. (2013). Psychologie du développement : enfance et adolescence : cours et exercices (chap. 7, 8 et 9).Paris : Dunod.
      Boumard, P. (1999). L'École, les jeunes, la déviance: Enfants et adolescents en difficulté. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.bouma.1999.01.
      Balleys, C. (2018). Comment les adolescents construisent leur identité avec Youtube et les médias sociaux. Nectart, 6(1), 124-133. doi:10.3917/nect.006.0124.
      Balleys, C. (2015). Grandir entre adolescents. À l'école et sur Internet, Lausanne, Presses polytechniques et universitaires romandes, collection Le savoir suisse, 2015. In: Revue des politiques sociales et familiales, n°125, 2017. Parcours adolescents : expériences et représentations. pp. 99-100.
      Zaffran, J., Vollet, J. (2018). Zadig après l'école. Pourquoi les décrocheurs scolaires raccrochent-ils ?, Lormont, Le Bord de l'eau, coll. " Documents ", 225 p., ISBN : 9782356875464.
      Vanier, A. (2016). Un retour sur l'adolescence. Adolescence, t.34 2(2), 251-260. doi:10.3917/ado.096.0251.
      Galand, B., Carra, C. & Verhoeven, M. (2012). Prévenir les violences à l'école. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.verho.2012.01.
      Bosc, M. (2017). Être élève, l'identité en question. Adolescence, t.35 2(2), 371-380. doi:10.3917/ado.100.0371.
      Cannard, C. (2015, 2e Édition). Le développement de l'adolescent. L'adolescent à la recherche de son identité. Bruxelles : De Boeck Superieur.
      Perrenoud, P. (2011). Quand l'école prétend préparer à la vie... Développer des compétences ou enseigner d'autres savoirs ? Issy-les-Moulineaux : ESF, 221 p.

      Mode of delivery

      • Mixed

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be