Study programme 2019-2020Français
Communications Theories
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
H-SICO-100
  • LIBERT Manon
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais300000Q2

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Written exam (multiple choice, open questions)
      Description of the modifications to the Q3 2019-2020 online assessment procedures (Covid-19)
      The evaluation of the course Theories of Communication will consist of a written test in a time-limited synchronous version. This test will consist of a multiple-choice questionnaire and/or True or False questions, and open-ended questions.

      Content of Learning Activity

      Le cours de Théories de la communication s'adresse aux étudiants débutant un Bachelier en sciences humaines et sociales. Son objectif est d'appréhender la communication en tant qu'objet d'étude des sciences sociales, à travers ses principales définitions et approches. À partir de l'exposé oral et de lectures théoriques discutées durant les séances, le cours analyse les principaux courants et postures théoriques qui ont jalonné l'étude de la communication interpersonnelle et de la communication de masse depuis le début du XXe siècle. L'approche behavioriste, les théories fonctionnalistes, la théorie mathématique de la communication et le modèle orchestral de la communication constituent  quelques-uns des repères théoriques abordés. Le cours s'attache à mettre en lumière les liens entre les théories de la communication et les contextes économiques, culturels, idéologiques ou scientifiques dans lesquels elles ont pris cours.

      Required Learning Resources/Tools

      The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific and professional texts will also be posted on Moodle.

      Recommended Learning Resources/Tools

      /

      Other Recommended Reading

      Quelques références bibliographiques : Buhler, M. (1974). Schémas d'études et modèles de communication. Communication et langages, n°24, pp. 3143 ; Breton, P., Proulx, S. (1996). L'explosion de la Communication. Paris, La Découverte ; Hall, S., Albaret, M., Gamberini, M.C. (1994). Codage/décodage. Réseaux, 12, n°68 ; McLuhan, M. (1990, 1ère éd. 1964). Pour comprendre les médias. Les prolongements technologiques de l'homme. Seuil ; Maigret, E. (2015). Sociologie de la communication et des médias, Paris, Armand Colin ; Mattelart, A., Mattelart, M. (2004). Histoires des théories de la communication. Paris, La Découverte ; Meunier, J. (2003). Approches systémiques de la communication: Systémisme, mimétisme, cognition. Louvain-la-Neuve, Belgique: De Boeck Supérieur.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be