Study programme 2019-2020Français
Territories and stakes of actors
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
A-PRVT-965
  • MAZY Kristel
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais1212000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Oral exam (questions and answers, presentation of individual or group work, comment and argument about a written text...)

      Content of Learning Activity

      The course proposes, trhough the use of specific cases, to raise awareness of the importance of the knowledge of urban planning tools put in place by the legislation and their impact on territorial development (from different points of view: that of the architect, the public authorities, interest groups).

      Then, the course proposes to deepen knowledge and key analysis related to urban planning, through a cross reading of a particular territorial issue of one or several urban plans.

      Finally, in addition to planning, the course proposes to explore the basis of operational urban planning related to land management tools, development projects and public/private partnerships.

      Required Learning Resources/Tools

      Power Point presentations

      Recommended Learning Resources/Tools

      Extracts from documentaries (references indicated in Power Point presentations)

      Other Recommended Reading

      Anciaux, H. (2011). Le RUE et la ZACC. Fédération IEW, Fiche d'information théorique et pratique - Aménagement du territoire et Urbanisme, 17

      Ascher, F. (1995). Métapolis ou l'avenir des villes. Paris: Odile Jacob.

      Bernard, N. (2012). Les (r)évolutions du droit de propriété, entre érosion et recomposition. Trimestriel du Développement territorial, Les Cahiers nouveaux, 84

      Blaffart, M., Loiseau, V., & Webber, L. (2012). Le développement de Community Land Trust à Bruxelles. Daele, R., Hennequin, F., & Lepot, D. (2011). Le Périmètre de remembrement urbain - un outil pour un développement durable ? Trimestriel du Développement territorial, Les Cahiers nouveaux, 78, 77-80. 

      Hanin, Y. (2010). Bilan de la rénovation urbaine et de la revitalisation urbaine en Wallonie. Trimestriel du Développement territorial, Les Cahiers nouveaux, 75, 25-36. 

      Laconte, P. (2011). Louvain-la-Neuve, Comment une université a-t-elle pu concevoir et réaliser une ville "désirable"? Que faire pour qu'elle le soit encore davantage ? Trimestriel du Développement territorial, Les Cahiers nouveaux, 80

      Linossier, R., & Verhage, R. (2009). La co-production public/privé dans les projets urbains. Dans P. Boino (dir.), Lyon La production de la ville (p. 144-171): Parentheses.

      Pollet, R., & Moric, K. (2010). Manuel pratique des partenariats public-privé constructifs en Région wallonne. Confédération Construction Wallonne. Rérat, P. (2006). Mutations urbaines, mutations démographiques. Contribution à l'explication de la déprise démographique des villes-centres. Revue d'Économie Régionale & Urbaine, 5(décembre), 725-750. Repéré à www.cairn.info/revue-d-economie-regionale-et-urbaine-2006-5-page-725.htm. 

      SARLET, D., BOES, M., HAUMONT, F., THIÉBAUT, C., & PÂQUES, M. (2004). Le juge et l'urbanisme dans les pays de l'Europe de l'Ouest. Cahier du GRIDAUH, 9(Série Droit comparé). 

      Son, J.-L. (2008). Le Partenariat Public-Privé (PPP), nouvelle panacée ou méthode réellement innovante pour le développement de projets publics ? Trimestriel du Développement territorial, Les Cahiers nouveaux, 67(Mars), 34-38. 

      Van Ypersele, J., & Louveaux, B. (2006). Le droit de l'urbanisme en Belgique et dans ses trois régions. (2e éd.e éd.). Bruxelles [s.l.]: Larcier Wery association d'avocats.

      Vermeylen, P. (2014). Trimestriel du Développement territorial, Les Cahiers nouveaux, 88(Juin), 76-82. 

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences
      • Exercices dirigés

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be