Study programme 2019-2020Français
Mobility and territorial representations
Learning Activity
CodeLecturer(s)Associate Lecturer(s)Subsitute Lecturer(s) et other(s)Establishment
A-PRVT-945
  • MAZY Kristel
      • Université de Mons
      Language
      of instruction
      Language
      of assessment
      HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term
      FrançaisFrançais168000Q1

      Organisational online arrangements for the end of Q3 2019-2020 assessments (Covid-19)
      • Oral exam (questions and answers, presentation of individual or group work, comment and argument about a written text...)

      Content of Learning Activity

      First, the course defines the interactions between mobility, urban dynamics and their current consequences in terms of territorial changes (urban spread, etc.).

      Then, the course shows the relationship between mobility and urban space. The aim is to highlight, through a series of examples and counter-examples (fragmented spaces, junked spaces), the necessity to address mobility and public space design through an integrated approach.

      Third, the course introduces new alternatives in terms of modal choice, including lifestyle choices influenced by growing environmental concerns.

      Finally, the course addresses the influence of transport policies on daily mobility.

      The student will mobilise these notions through a case study, through undertaking a diagnosis, and the expression of propositions. 

      Required Learning Resources/Tools

      Power Point presentations

      Recommended Learning Resources/Tools

      Not applicable

      Other Recommended Reading

      Allemand, Sylvain, François Ascher, and Jacques Lévy. 2004. Les sens du mouvement Paris: Belin.

      Ascher, François, Mireille Apel-Muller, and Institut pour la ville en mouvement. 2007. La rue est à nous, tous ! [exposition, 26 avril-15 juin 2007, Paris, École nationale d'architecture Paris-Val-de-Seine, nouveau quartier Massena, quai Panhard-et-Levassor] sous la direction de François Ascher et Mireille Apel-Muller. Vauvert: Au diable Vauvert.

      Dupuy, Gabriel. 1991. L' urbanisme des réseaux théories et méthodes. Paris: A. Colin.

      Duthilleul, Jean-Marie, and Cité de l'architecture et du patrimoine. 2012. Circuler quand nos mouvements façonnent les villes [exposition, Paris, 4 avril-26 août 2012], Cité de l'architecture & du patrimoine [textes de Jean-Marie Duthilleul, Simone Roux, Bertrand Lemoine, et al.]. [Paris]: Éd. Alternatives.

      Fumey, Gilles, Jean Varlet, Pierre Zembri, Comité national français de géographie, Commission de géographie des transports, and Groupe de travail de géographie sociale et culturelle. 2009. Mobilités contemporaines approches géoculturelles des transports. Paris: Ellipses.

      Kaufmann, Vincent. 2008. Les paradoxes de la mobilité bouger, s'enraciner, Le savoir suisse. Lausanne: Presses polytechniques et universitaires romandes.

      Korsu, Emre, Marie-Hélène Massot, Jean-Pierre Orfeuil, France, and Programme de recherche et de développement dans les transports terrestres. 2012. La ville cohérente penser autrement la proximité [publié par le] PREDIT [4], Transports, recherche, innovation recherches. [Paris]: la Documentation française.

      Massot, Marie-Hélène, and Laboratoire Ville mobilité transport. 2010. Mobilités & modes de vie métropolitains les intelligences du quotidien [sous la direction de Marie-Hélène Massot], Critiques & cités. Paris: l'Oeil d'or.

      Wiel, Marc. 1999. La transition urbaine ou le passage de la ville pédestre à la ville motorisée. Belgique: Architecture + recherches/ Mardaga.

      Wiel, Marc. 2010. Étalement urbain et mobilité, Transports, recherche, innovation le point sur. Paris: la Documentation française.

      Mode of delivery

      • Face to face

      Type of Teaching Activity/Activities

      • Cours magistraux
      • Conférences
      • Exercices dirigés
      • Utilisation de logiciels

      Evaluations

      The assessment methods of the Learning Activity (AA) are specified in the course description of the corresponding Educational Component (UE)

      (*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
      Date de génération : 13/07/2020
      20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
      Tél: +32 (0)65 373111
      Courriel: info.mons@umons.ac.be