Study programme 2018-2019Français
X
Programme component of Master's Degree in Translation Teaching Focus à la Faculty of Translation and Interpretation - School of International Interpreters
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UT-M1-TRADDI-017-MCompulsory UEDEROBERTMASURE AntoineP316 - Méthodologie et formation
  • DEROBERTMASURE Antoine

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français101000022.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SEMF-200Méthodologie de l'enseignement1010000Q1100.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Ethical and Professional Skills - Be in command of the professional context of a translation
    • Abide by ethical norms in force in the profession (discretion, confidentiality, punctuality, etc.).
  • IT Skills - Be familiar with and be able to use computer tools designed for translation and any applications specific to fields of specialisation.
    • Master IT tools and be able to effectively use software designed to aid in text correction, translation, terminography, typesetting, documentation research, etc.
  • Ethical and Professional Skills - Be in command of the professional context of a translation
    • Abide by ethical norms in force in the profession (discretion, confidentiality, punctuality, etc.).
  • IT Skills - Be familiar with and be able to use computer tools designed for translation and any applications specific to fields of specialisation.
    • Master IT tools and be able to effectively use software designed to aid in text correction, translation, terminography, typesetting, documentation research, etc.
  • Specific language proficiency in the foreign language - Using the foreign language in a classroom context
    • Determine and master the role of the teacher within the framework of the educational and school systems.
    • Use the communicational and relational competences required in the teaching profession.
    • Set up and implement educational, learning, and assessment strategies within the framework of the reference programmes, and with the pupils in the classroom.
    • Include the theoretical principles of pedagogy and didactics in their professional practices and to take a critical stance towards the latter.

Learning Outcomes of UE

Content of UE

/

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • Presentation and/or works
  • Written examination

Q1 UE Assessment Comments

30% TP 70% examen

Type of Assessment for UE in Q3

  • Presentation and/or works
  • Written examination

Q3 UE Assessment Comments

30% TP 70% examen

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)

/

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SEMF-200
  • Cours magistraux
  • Travaux pratiques

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SEMF-200
  • Face to face

Required Reading

AA
P-SEMF-200

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SEMF-200Bissonnette, S., Gauthier, C., & Castonguay, M. (2017). L’enseignement explicite des comportements. Pour une gestion efficace des élèves en classe et dans l’école. Montréal : Chenelière Education.
Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000). 20 Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec.
Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement".
Hensler, H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d'une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP.
  Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage »  (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (3e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2018). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique »  (3e édition). Disponible sur le cours en ligne.

Recommended Reading

AA
P-SEMF-200

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SEMF-200Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SEMF-200Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SEMF-200Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 02/05/2019
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be