Study programme 2018-2019Français
Sociology of the Media
Programme component of Bachelor's Degree in Human and Social Sciences à l"School of Human and Social Sciences
CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UH-B3-SCHUMS-003-MCompulsory UELIBERT ManonH930 - Service des Sciences Humaines et Sociales
  • LIBERT Manon

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français30000033.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
H-SICO-300Sociology of the Media300000Q1100.00%
Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Understand the fundamentals (theories and tools) in human and social sciences
    • Identify and explain the basic theoretical trends in various fields of human sciences (law, economics, management, history, psychology, etc.) and their applications.
    • Understand the social environment and the way it works, as well as the role played by different social, economic and political agents
    • Analyse historical and contemporary phenomena of societies.
  • Information-Communication option: Understand the fundamentals in the field of information-communication
    • Develop a critical approach towards the main issues and outcomes in the field of information and communication.
    • Analyse social messages, particularly media messages.

Learning Outcomes of UE

Initiation à l'approche critique des médias à travers l'étude des principaux repères théoriques et l'analyse d'enjeux et de débats contemporains. L'objectif du cours est d'amener les étudiants à développer une démarche d'analyse réflexive vis-à-vis de la place, du rôle et de l'influence des médias dans la société. Les étudiants apprennent à organiser une veille sur les évènements d'actualité liés aux médias.

Content of UE

Cette unité d'enseignement est conçue comme une initiation à l'approche critique des médias à travers l'analyse des principaux courants et recherches théoriques, essentiellement sociologiques, qui ont jalonné l'étude de la communication de masse depuis les années 1930. L'unité d'enseignement propose également des analyses approfondies de certains enjeux et débats médiatiques contemporains, en reposant sur des travaux de recherche récents. L'un des objectifs du cours est d'établir des liens entre les repères théoriques et l'actualité des médias : les étudiants sont alors entraînés à décortiquer l'actualité, à la lumière des concepts enseignés. 

Prior Experience

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q1

  • Written examination

Q1 UE Assessment Comments

Not applicable

Type of Assessment for UE in Q3

  • Written examination

Q3 UE Assessment Comments

Not applicable

Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)

  • N/A

Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
H-SICO-300
  • Cours magistraux
  • Conférences

Mode of delivery

AAMode of delivery
H-SICO-300
  • Face to face

Required Reading

AA
H-SICO-300

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
H-SICO-300The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific texts will also be posted on Moodle.

Recommended Reading

AA
H-SICO-300

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
H-SICO-300Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
H-SICO-300Quelques références bibliographiques : Hall, S. (1994). « Codage/décodage ». Réseaux, 68,(6), 27-39 ; McLuhan, M. (1990, 1ère éd. 1964). Pour comprendre les médias. Les prolongements technologiques de l’homme. Seuil ; Balle, F. (2003, 11ème éd.). Médias et sociétés. Paris : Montchrestien ; Casetti, F. et Odin, R. (1990). De la paléo-à la néo-télévision. Communications51(1), 9-26 ; Esquanazi, J.-P. (2003). Sociologie des publics. Paris : La Découverte ; Maigret, E. (2015, 3ème éd.). Sociologie de la communication et des médias. Paris : Armand Colin ; Rieffel, R. (2001). Sociologie des médias. Paris : Ellipses ; Shoemaker, P. J., et Reese, S. D. (2014). Mediating the message in the 21st century : a media sociology perspective. New-York : Roudledge ; Saitta, E. (2008). « Les journalistes politiques et leurs sources. D’une rhétorique de l’expertise critique à une rhétorique du « cynisme » », Mots. Les langages du politique [En ligne], 87. URL : http://mots.revues.org/12722  ; Wolton, D. (1989). « Les médias, maillon faible de la communication politique  », Hermès, La Revue, (n° 4), p. 165-179.

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
H-SICO-300Authorized
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de génération : 02/05/2019
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be