Study programme 2018-2019 | Français | ||
Sociology of the Media | |||
Programme component of Bachelor's Degree in Human and Social Sciences à l"School of Human and Social Sciences |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UH-B3-SCHUMS-003-M | Compulsory UE | LIBERT Manon | H930 - Service des Sciences Humaines et Sociales |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3.00 | 1st term |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H-SICO-300 | Sociology of the Media | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 | 100.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
Initiation à l'approche critique des médias à travers l'étude des principaux repères théoriques et l'analyse d'enjeux et de débats contemporains. L'objectif du cours est d'amener les étudiants à développer une démarche d'analyse réflexive vis-à-vis de la place, du rôle et de l'influence des médias dans la société. Les étudiants apprennent à organiser une veille sur les évènements d'actualité liés aux médias.
Content of UE
Cette unité d'enseignement est conçue comme une initiation à l'approche critique des médias à travers l'analyse des principaux courants et recherches théoriques, essentiellement sociologiques, qui ont jalonné l'étude de la communication de masse depuis les années 1930. L'unité d'enseignement propose également des analyses approfondies de certains enjeux et débats médiatiques contemporains, en reposant sur des travaux de recherche récents. L'un des objectifs du cours est d'établir des liens entre les repères théoriques et l'actualité des médias : les étudiants sont alors entraînés à décortiquer l'actualité, à la lumière des concepts enseignés.
Prior Experience
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q1
Q1 UE Assessment Comments
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
Not applicable
Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)
Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)
Not applicable
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
H-SICO-300 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
H-SICO-300 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-300 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-300 | The PowerPoint presentations used during the sessions will be made available to the students. These PowerPoint presentations will be progressively posted on the teaching platform Moodle. Scientific texts will also be posted on Moodle. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
H-SICO-300 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
H-SICO-300 | Not applicable |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
H-SICO-300 | Quelques références bibliographiques : Hall, S. (1994). « Codage/décodage ». Réseaux, 68,(6), 27-39 ; McLuhan, M. (1990, 1ère éd. 1964). Pour comprendre les médias. Les prolongements technologiques de l’homme. Seuil ; Balle, F. (2003, 11ème éd.). Médias et sociétés. Paris : Montchrestien ; Casetti, F. et Odin, R. (1990). De la paléo-à la néo-télévision. Communications, 51(1), 9-26 ; Esquanazi, J.-P. (2003). Sociologie des publics. Paris : La Découverte ; Maigret, E. (2015, 3ème éd.). Sociologie de la communication et des médias. Paris : Armand Colin ; Rieffel, R. (2001). Sociologie des médias. Paris : Ellipses ; Shoemaker, P. J., et Reese, S. D. (2014). Mediating the message in the 21st century : a media sociology perspective. New-York : Roudledge ; Saitta, E. (2008). « Les journalistes politiques et leurs sources. D’une rhétorique de l’expertise critique à une rhétorique du « cynisme » », Mots. Les langages du politique [En ligne], 87. URL : http://mots.revues.org/12722 ; Wolton, D. (1989). « Les médias, maillon faible de la communication politique », Hermès, La Revue, (n° 4), p. 165-179. |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
H-SICO-300 | Authorized |